Orkla Confectionery & Snacks Norge

100 % sertifisert kakao

Pressemelding   •   feb 14, 2013 20:27 CET

Nå er all kakao Nidar kjøper sertifisert. Det betyr at den er dyrket med hensyn til mennesker og miljø.

UTZ Certified logo

Kakao er den viktigste ingrediensen i sjokolade, og helt uunnværlig for oss som produserer sjokolade. I dag dyrkes kakao i noen av verdens fattigste land hvor barnearbeid og dårlige levekår er kjente utfordringer. Nidar er opptatt av at råvarene vi bruker skal være dyrket under anstendige forhold, og ønsker å bidra til bedre kår for kakaobøndene. Fra og med 2013 kjøper vi derfor kun sertifisert kakao.

Kakaoen Nidar kjøper sertifiseres gjennom UTZ Certified. UTZ Certified er en sertifiseringsordning for etisk handel som bygger på internasjonalt anerkjente standarder. Ved å være med i UTZ-programmet får kakaobøndene delta i et fireårig opplæringsprogram hvor de lærer om temaer som gode dyrkningsteknikker, riktig behandling av kakaoen etter innhøsting, barnearbeid og miljøvennlig kakaodyrking. Gjennom økt kompetanse, får kakaofamiliene bedre avlinger og høyere inntekt.

Les mer om hva UTZ Certified betyr for bøndene her.

Overgangen til 100 prosent sertifisert kakao gjelder alle Nidars merker. Den røde UTZ-logoen vil fremover komme på flere og flere av våre produkter.

Nidar ble etablert i 1912 som en rent trøndersk bedrift. Siden den gang har Nidar utviklet seg til å bli en ledende leverandør av godterier i Norge.

Nidar har en stolt arv av gamle merkevarer; sjokolade og andre godterier som vi husker fra barndommen. Samtidig satser Nidar hele tiden på fornyelse og utvikling av nye godterier. Både utviklingen og produksjonen av Nidars godterier skjer ved fabrikken i Trondheim.