Lederne

17.000 ledende og betrodde ansatte velger ny leder

Pressemelding   •   nov 04, 2016 11:51 CET

Den 11.-13. november 2016 avholder Lederne sitt landsmøte på Clarion Hotel & Congress Trondheim. Der skal over 100 tillitsvalgte, æresmedlemmer, ansatte og gjester blant annet velge ny forbundsleder. Mye tyder dessuten på at kvinneandelen i det nye forbundsstyret blir rekordhøy.

– Uten de flere hundre tusen ledende og betrodde ansatte stopper Norge. Hver dag gjør de en forskjell for både medarbeidere og bedrifter, sier Jan Olav Brekke, forbundsleder i Lederne.

Brekke gir seg på landsmøtet etter 21 år som forbundsleder, og valgkomiteens innstilling til hans erstatter er Audun Ingvartsen (52), en mann med lang leder- og organisasjonserfaring fra blant annet Eurest/Compass Group og Norges Røde Kors.

Rekordstort antall medlemmer
Ledernes medlemstall har økt mye de siste årene, og organisasjonen har aldri i sin 106 år lange historie vært større. Dette plasserer Lederne blant de raskest voksende fag- og interesseorganisasjonene i Norge. Allikevel er ambisjonene for de neste årene høye, særlig fordi potensialet er stort.

For Lederne har utviklingen siden 1910 gått fra å være et rent arbeidslederforbund for industrien til i dag å være en organisasjon med medlemmer på de fleste ledelsesnivåer og i de fleste bransjer. Mellom landsmøtene hvert fjerde år der det er valg på forbundsleder er den årlige kongressen forbundets høyeste beslutningsorgan.

Lederne er fag- og interesseorganisasjonen for deg som har en ledende eller betrodd stilling i privat eller offentlig sektor. Vi er her for å inspirere deg, hjelpe deg med dine rettigheter og støtte deg i lederrollen din. Over 17.000 ansatte i vel 1.200 bedrifter har valgt Lederne som sin partner for individuell service, rådgivning, utvikling, forhandlingsservice og juridisk støtte.

Lederne ble stiftet i 1910 og er partipolitisk uavhengig. Organisasjonen har avtaler med de fleste arbeidsgiverorganisasjoner, og tilbyr blant annet omfattende støtte til kurs og etterutdanning, attraktive forsikringer for medlemmet og familien samt økonomisk støtte ved arbeidsledighet.