Stiftelsen Arkivet

255 krigsseilere møter Kong Harald i Kristiansand

Pressemelding   •   nov 11, 2011 09:40 CET

HM Kong Harald skal håndhilse på 255 norske krigsseilere når han 22. november vil overvære dåpen av D/S ”Hestmanden” i Kristiansand. Krigsseilerne, mange av dem langt over 90 år, kommer fra inn- og utland for å delta under dåpsseremonien ved og i Kilden Teater- og Konserthus (bildet).
Forsvarsminister Grethe Faremo og statssekretær Heidi Sørensen i Miljøverndepartementet skal også være tilstede i tillegg til en rekke andre gjester fra det offentlige Norge. I den forbindelse gjøres pressen oppmerksom på at det må søkes akkreditering.
D/S ”Hestmanden” seilte under begge verdenskrigene, og er det eneste skipet fra det norske statsrederiet Nortraships flåte under Den andre verdenskrig som er bevart. Derfor har Stortinget vedtatt at det unike skipet skal være et minnesmerke over de norske krigsseilerne. Dåpen markerer at en langvarig restaureringsprosess er ferdig. D/S ”Hestmanden” skal nå settes i stand som museumsskip hvor norske krigsseileres historie og innsats for de alliertes seier under Den andre verdenskrig skal formidles.
Arrangørene Stiftelsen Hestmanden, Stiftelsen Arkivet, Kristiansand kommune og Vest-Agder fylkeskommune er overveldet over at så mange som rundt 20 prosent av alle gjenlevende norske krigsseilere kommer til dåpen. I dag er de fleste krigsseilere over 90 år.
Dåpen av D/S ”Hestmanden” vil finne sted ved Kilden Teater- og Konserthus i Kristiansand havn tirsdag 22. november kl. 11.00-14.35 (se vedlagt presseplan og program).
Skipets gudmor er Kathrine Høvding, niese til den tidligere eieren av D/S ”Hestmanden”, skipsopphugger Einar Høvding. Han hadde ikke hjerte til å hugge opp D/S ”Hestmanden” da skipet på 1960-tallet ble for kostbart i drift. Høvding kjempet for at lastedamperen skulle komme på museum, og solgte til slutt skipet for en symbolsk sum til Norsk Veteranskipsklubb.
Kathrine Høvding har vært personlig engasjert i restaureringen av D/S ”Hestmanden”, og har sittet i representantskapet til Stiftelsen Hestmanden siden opprettelsen i 1995.

• NB. Pressen trenger akkreditering til dåpsarrangementet
    For henvendelse om presseakkreditering, ta kontakt med
    Svein Tybakken, presseansvarlig:
    svein.tybakken@kristiansand.kommune.no | +47 415 11 392
    Frist for presseakkreditering er mandag 17. november. Akkrediteringsbevis fås utlevert ved ankomst Kilden Teater og Konserthus, Sjølystveien 2 (personalinngangen).
    Vi vil være behjelpelige med kontakt med krigsseilere enten for intervju på forhånd eller under arrangementet. Mange har passert 90 år og har opplevd mye dramatisk, men ikke alle ønsker å fortelle.
    Se vedlegg (pdf-dokument): Presseplan m. kartskisse, program, gjesteliste, tidsskjema