Steen & Strøm

3 av 10 nordmenn kjøper nye klær til julehøytiden

Pressemelding   •   des 07, 2009 08:52 CET

29 prosent av alle nordmenn kjøper i år nytt antrekk til julehøytiden, ifølge en undersøkelse TNS-Gallup har gjennomført for kjøpesenterselskapet Steen & Strøm.

- Vi nordmenn handler juleantrekk som aldri før, og det er fascinerende hvor tradisjonelle vi er når det gjelder julehøytiden. For menn er det bare å trekke frem den samme dressen som i fjor, men kanskje pynte opp med et lilla slips eller en lilla skjorte, sier markedsdirektør i Steen & Strøm, Karl Fredrik Lund.

For kvinner er det derimot litt mer komplisert, men også her er det pent og konservativt.

- Rødt hører tradisjonelt julen til, men hottest i år er lilla. Lengden på kjolen er over kneet og bør være litt tekkelig til juleselskaper, utdyper Lund.

Moderat start på julehandelen

Ferske salgstall fra Steen & Strøm viser en moderat start på årets julehandel. I uke 48 og 49 økte omsetningen med henholdsvis 2,5 og 0,9 prosent, sammenliknet med i fjor.

- De første salgstallene viser en moderat start på julegaveshoppingen. Ettersom finanskrisen nærmest er avblåst, var det mange som hadde varslet shoppingfest før jul. Så langt er imidlertid nordmenn ganske nøkterne. En av årsakene kan være at renteoppgangen gjør folk litt mer forsiktige, sier Karl Fredrik Lund.

Har du spørsmål om julen, julegaver og shopping, står markedsdirektør i Steen & Strøm, Karl Fredrik Lund, beredt til å svare i hele desember. Lund nås på telefon 951 79 210.

Steen & Strøm ASA, Skandinavias ledende kjøpesenter-selskap, drifter 56 kjøpesentre i Skandinavia med en samlet omsetning på 40 milliarder kroner. Se

www.steenstrom.com for nærmere informasjon.