3 Step IT

3 Step IT blir det største uavhengige IT-leasingselskapet i Norden

Pressemelding   •   feb 02, 2010 14:09 CET

Det finske selskapet 3 Step IT kjøper BNP Paribas Lease Groups (ex Fortis Lease Group) datterselskaper i Sverige og Norge, og virksomheten i Danmark. Gjennom oppkjøpet vil 3 Step IT øke sin markedsandel i Skandinavia, og bli Nordens ledende uavhengige selskap for leasing- og driftstjenester innenfor IT.
3 Step IT og BNP Paribas Lease Group signerte avtalen den 27. januar 2010. Transaksjonen vil bli sluttført i løpet av første kvartal av 2010. Partene er enige om ikke å offentliggjøre verdien av transaksjonen.
BNP Paribas Lease Group er et av Europas ledende leasingselskaper. BNP Paribas Lease Groups skandinaviske datterselskap hadde en total årlig omsetning på rundt 100 millioner euro i 2008 med 38 ansatte i de tre skandinaviske land. Etter kjøpet vil 3 Step It ha ialt 47 ansatte i Skandinavia.
"Oppkjøpet støtter den strategiske vekst- og internasjonaliseringsprosessen vår, og løfter virksomheten til et helt nytt nivå. Oppkjøpet gir 3 Step IT en mulighet for betydelig vekst i det skandinaviske markedet. Vi vil få verdifull lokal kompetanse, en omfattende kundebase og et verdifullt nettverk av partnere. En sterkere posisjon i Skandinavia vil gjøre 3 Step IT til en viktig europeisk aktør, noe som støtter vår vekststrategi i andre markeder, som Storbritannia og Frankrike ,” sier Artti Aurasmaa , konsernsjef i 3 Step IT-konsernet.
Ifølge Jarkko Veijalainen , styreleder og stifter av 3 Step IT-konsernet, er den skandinaviske virksomheten til BNP Paribas Lease Group et perfekt kjøp for 3 Step IT.
"I tillegg til organisk vekst har vi undersøkt andre mulige oppkjøp, men i BNP Paribas Lease Groups enheter i Skandinavia passet alle bitene sammen med tanke på drift, bedriftskultur og verdigrunnlag, ” sier Veijalainen som begrunnelse for oppkjøpet.
3 Step IT-konsernets omsetning var i 2009 på 220,8 millioner euro. Etter oppkjøpet anslår 3 Step IT-konsernet at den totale omsetningen vil øke til 350 millioner euro i 2010. Sammenslått vil antall kunder være mer enn 2500.

For ytterligere informasjon, ta kontakt med
Mr. Artti Aurasmaa , Konsersjef, 3 Step IT Group
mobil: +358 50 543 2222
e-post: artti.aurasmaa@3stepit.com
Mr. Jarkko Veijalainen , Chairman of the Board of Directors, 3 Step IT Group
E-mail: jarkko.veijalainen@3stepit.com

Mrs. Karine Rifaï , Head of Internal and External Communications, BNP Paribas Lease Group
Tel : +33 (0)1 41 97 14 54
Email: karine.rifai@bnpparibas.com

Fortis Lease Danmark, Fortis Lease Norge og Fortis Lease Sverige er selskaper som spesialiserer seg på å tilby leasingfinansiering av IT infrastruktur. Selskapene har en sterk posisjon innenfor IT-leasing i Norden. Selskapene er en del av det internasjonale leasingselskapet BNP Paribas Lease Group, som kjøpte selskapene fra Fortis Lease Group i 2009. BNP Paribas Lease Groups nordiske selskap har 38 ansatte og i 2008 var den totale omsetning over 100 millioner euro.
3 Step IT er et internasjonalt serviceselskap som spesialiserer seg på administrering av kjøp, bruk og utskifting av teknologi og andre anleggsmidler. 3 Step IT legger til rette for en forbedret og mer effektiv håndtering av anleggsmidler innen bedrifter og organisasjoner. 3 Step IT gir en fornuftig styringsmodell bestående av leasing, et eiendelsregister som gir allsidige informasjons- og rapportmuligheter og miljøvennlig utskiftning. Videre er kunden støttet av et dedikert serviceteam som bistår kunden i alle fasene i eiendelsforvaltningen. 3 Step IT opererer nå i 10 land (Finland, Sverige, Danmark, Norge, Storbritannia, Frankrike, Russland, Estland, Latvia og Litauen) og har mer enn 135 ansatte. 3 Step IT ble etablert i Finland i 1997 og selskapet har vist sterk og lønnsom vekst siden den gang.