Ving Norge AS

35 000 feirer jul under palmene

Pressemelding   •   des 15, 2015 08:37 CET

Denne julen reiser 35 000 nordmenn på en pakketur til utlandet. Det viser beregninger fra Norges største feriearrangør Ving. Det er først og fremst sol og varme som frister oss til å bytte ut juletre og Sølvgutter med palmer og sandaler.

- En undersøkelse vi har gjennomført i Vings reisepanel* viser at seks av ti kan tenke seg å reise utenlands i jula, og hele 65 prosent sier sol og varme er viktigste årsak til ønsket om en jul i utlendighet, sier Elisabeth Larsen-Vonstett, informasjonsansvarlig i Ving. Hun forteller at drøyt tre av ti sier det kan være deilig å reise bort fra alle juleforberedelsene her hjemme, mens nesten like mange har lyst til å reise for å slappe av og lade batteriene.

Blant de spurte i Vings reisepanel har drøyt en av fire feiret utenlandsk jul i løpet av de tre siste årene. I kofferten lå det både julegaver (23 %), julemat (13 %) og julepynt (11 %), men seks av ti forteller at de ikke hadde med noe julerelatert i det hele tatt.

- Et lite mindretall forteller at de savnet den norske julestemningen (10 %) og selve julefeiringen (10 %) da de feiret jul i utlandet. Kanskje ikke så overraskende, men bare 3 prosent savnet snø, fortsetter Larsen-Vonstett.

Julens mest populære reisemål er Gran Canaria, fulgt av Tenerife, Jamaica og Thailand.

*Vings reisepanel består av ca 60 000 reiseglade nordmenn som har takket ja til å svare på undersøkelser gjennomført av Ving. Juleundersøkelsen ble gjennomført i uke 49 og 50 og ble besvart av 8320 respondenter. 39 % av respondentene var menn og 61 % var kvinner.

Ving er Norges største reisearrangør med reiser til mer enn 300 reisemål i over 40 land. Ving arrangerer charterreiser, fleksible pakkereiser med rutefly, i tillegg til flybilletter og hotell for de som vil reise på egen hånd. Reisene selges via internett, telefon, i egne butikker samt utvalgte reisebyråer over hele landet. Ving Norge AS har 89 ansatte og over 400 000 reisende årlig.