Steen & Strøm

4,1 prosent oppgang i julehandelen

Pressemelding   •   des 10, 2009 10:18 CET

Etter en forsiktig start på julehandelen i november, viser ferske salgstall fra Steen & Strøms kjøpesentre et taktomslag i julehandelen. I uke 49 økte omsetningen med 4,1 prosent sammenlignet med i fjor.
Til sammenligning viste omsetningstallene fra uke 47 og 48 en økning på henholdsvis 2,5 og 0,9 prosent.

- Selv om salgstallene fra slutten av november var moderate, har julehandelen nå kommet sterkt i gang. Vi har sett tilsvarende trend de seneste årene. Julehandelen forskyver seg litt nærmere jul hvert år, sier Sigbjørn Hoem, direktør kjøpesenter Norge i Steen & Strøm.

Omsetningsoppgangen i uke 49 er sterkest innenfor segmentet hus og hjem, der økningen er på hele 9,9 prosent sammenlignet med samme uke i fjor. Klær og sko økte med 4,5 prosent, mens mat og drikke viser samme omsetning som i fjor.
Prognoser
For den totale julehandelen i 2009 venter Steen & Strøm en vekst på omtrent 2 prosent. Prognosene kan bli noe oppjustert.

- Vi har sagt at vi venter en total vekst på omtrent to prosent i julehandelen i år, men fortsetter trenden fra sist uke må vi oppjustere våre prognoser, sier Sigbjørn Hoem.
Damene først ute
Salgstallene harmonerer godt med Julegavebarometeret TNS-Gallup har utarbeidet for Steen & Strøm. Ferske tall herfra viser at 6 av 10 nordmenn nå har startet julehandelen to uker før jul.
- Julegavebarometeret viser at julealvoret har begynt å synke inn. Da vi startet målingene 23. november, var kun fire av ti i gang. Nå har seks av ti startet. Og kvinnene fortsetter å dominere handelen. Drøye to uker før jul er 75 prosent i gang. Mennene henger i god tradisjon langt etter, sier Sigbjørn Hoem.
For ytterligere informasjon, vennligst kontakt:
Direktør kjøpesenter Norge i Steen & Strøm, Sigbjørn Hoem, telefon 98 21 85 03.
Steen & Strøm AS, Skandinavias ledende kjøpesenterselskap, drifter 56 kjøpesentre i Skandinavia med en samlet omsetning på 40 milliarder kroner. Se www.steenstrom.com for nærmere informasjon.