Det frivillige Skyttervesen

4000 skyttere til Landsskytterstevnet.

Pressemelding   •   jun 15, 2011 14:02 CEST

4000 skyttere er påmeldt til årets Landsskytterstevne i Bodø. NRK fjernsynet vil også i år sende ca. 11 timer på NRK 1 fra Landsskytterstevnet fra 3.- 5. august. Ny programleder for sendingene blir Carina Olset (29), som får med seg tidligere kjente profiler som Andreas Stabrun Smith og Ola Lunde til å kommentere denne årlige skytterbegivenheten.

- Landsskytterstevnet i Bodø vil trekke ca. 15 000 tilreisende første uka i august, sier assisterende generalsekretær i Det frivillige Skyttervesen, Terje Vestvik.

Landsskytterstevnet er mest kjent for å kåre årets skytterkonge og skytterprinsesse. Blir beste skytter en kvinne blir det kåret skytterdronning i stedet for skytterkonge. Dette har kun skjedd èn gang på de 114 årene Landsskytterstevnet har vært arrangert, da Mette Finnestad fra Søgne vant i Målselv i 2006. På årets Landsskytterstevne deltar ca. 500 kvinner.

- Det skal også konkurreres om premier til en verdi av ca. 4 millioner kroner, så det blir fantastisk spennende dager for alle skyttere i alderen fra 10 til 90 år. Landsskytterstevnet er verdens største skytestevne og har etter vår mening også Norges beste arenaproduksjon for publikum uansett idrettskonkurranse, sier Vestvik som også kan fortelle at ca. 500 000 geværskudd vil bli avfyrt mot skivene fra 30. juli til 6. august.