Expedia.no

5 kjente myter om hvordan du blir oppgradert, og sannheten bak

Pressemelding   •   aug 17, 2015 16:18 CEST

Skal man kle seg ekstra pent, flørte med flypersonalet, eller rett og slett ta seg mot til å spørre? Jungeltelegrafen serverer oss mange myter om hvordan man blir oppgradert på flyreisen, men ligger det egentlig noe sannhet i dem? Et av verdens ledende reiseselskaper, Expedia.no, avslører hva som er sant og usant, og gir deg i tillegg et knippe tips til hvordan du kan øke sjansen for å bli oppgradert.

Myte 1: Å be om en oppgradering ved innsjekkingsskranken er den beste måten å sikre seg en gratis oppgradering

Fakta: I motsetning til det mange tror, er det svært lite sannsynlig at det å be om en oppgradering i innsjekkingsskranken gir deg et sete på første klasse. Det er faktisk dagen før avreise at flest seteendringer blir bestemt internt i flyselskapet. Det er større sannsynlighet for at du blir valgt til en oppgradering om du reiser alene og flyselskapet ser at du har reist med dem gjentatte ganger. Den enkleste måten å demonstrere dette på er å bli medlem av flyselskapets bonusprogram. Antallet gratis-oppgraderinger avhenger i stor grad av hvor overbooket økonomikabinen er, og hvor mange seter de har ledig på første klasse.

Myte 2: Å be om en oppgradering ved gaten er den beste måten å sikre seg en gratis oppgradering

Fakta: I enda større grad enn ved innsjekkingsskranken, er det normalt sett altfor sent å sikre seg en gratis oppgradering i den tid du har nådd gaten. Men noen ganger kan flyselskap selge oppgraderinger ved gaten til reduserte priser. Da kan du være så heldig å kuppe et sete på første klasse til redusert pris.

Myte 3: Hvis jeg kler meg pent, er det større sannsynlighet for at jeg blir oppgradert

Fakta: Siden de fleste seteendringene sannsynligvis vil være gjort i god tid før du ankommer flyplassen, vil nok ikke en fancy koffert eller et designerantrekk automatisk plassere deg først i køen. Desto mer penger du har brukt med et flyselskap, desto mer sannsynlig er det at du får nyte fordeler som gratis oppgraderinger.

Myte 4: Hvis jeg er superhøflig og pratsom med flypersonalet, er det mer sannsynlig at jeg blir oppgradert

Fakta: Selv om flypersonalet uten tvil vil sette pris på din høflighet, er det lite sannsynlig at det er dette som vil sikre deg en oppgradering. I realiteten er det heller kjendiser, journalister og andre viktige personligheter, i tillegg til lojale kunder, som blir sett på som hovedprioritet siden de mest sannsynlig vil fortsette å bidra i flyselskapets virksomhet.

Myte 5: Hvis jeg forteller flyselskapet at jeg og partneren er på bryllupsreise, vil de prøve å gi oss en oppgradering

Fakta: Par vil sjeldent bli oppgradert til første klasse bare fordi de er på bryllupsreise. I tillegg begynner dette å bli en såpass utbredt myte, at flyselskapets ansatte sannsynligvis vil tvile litt på bryllupsreise-historien, som de har hørt så mange ganger før.

Så hva kan jeg gjøre for å øke mine sjanser for å bli oppgradert?

• Sørg for at du registrerer deg i flyselskapets bonusprogram, så du kan demonstrere din lojalitet med flyselskapet og hvor mye penger du allerede har brukt på reiser med dem
  • Prøv å reise med dette flyselskapet regelmessig, for å tjene opp så mange poeng som mulig. Med Expedias bonusprogram kan du også tjene opp poeng med Expedia, samtidig som du får alle poengene med flyselskapets eget bonusprogram når du bestiller. Les mer om hvordan det fungerer her.
  • Hvis du først bestemmer deg for å unne deg selv en oppgradering, kan det bli billigere etter hvilken rute du velger. Research gjort av Expedia og Airlines Reporting Corporation har avslørt at prisgapet mellom første klasse og økonomiklasse er minst på reiser innen Europa, eller når du flyr fra Nord-Amerika til Karibia eller Mexico. For disse rutene er billetter på første klasse rundt 55-65 prosent dyrere enn økonomiklasse, sammenlignet med rund 200-300 prosent dyrere for interkontinentale langdistanseruter.
  • Hvis du har en kontakt i et flyselskap som har myndighet til å oppgradere kunder, bør du kontakte dem så tidlig som mulig med din forespørsel om oppgradering

For mer reiseinspirasjon og tips, besøk Expedia.no.

Om Expedia

Expedia er et av verdens ledende reisebyrå på nett, og tilbyr tilgang til flere hundre tusen overnattingssteder over hele verden (inklusive alt fra små boutiquehoteller til store hotellkjeder), flybilletter med over 400 flyselskaper, samt et bredt utvalg av leiebiltjenester og ulike reiseopplevelser. Ved å kombinere mange valgmuligheter med gode søkeverktøy, hjelper Expedia.no reisende med å finne og sette sammen den reisen som er best tilpasset deres individuelle behov.

Med Expedias prisvinnende mobil-app kan du planlegge og booke flybilletter og hoteller mens du er på farten. Expedias app har gode verktøy for at du enkelt skal kunne administrere din reise; kart over flyplassen, utsjekk-tider fra hotellet, status på flyvningen din, kart til hotellet ditt og andre nyttige tjenester. Besøk Expedias Facebook-side for reiseinspirasjon og gode tips.

Expedia.no er en del av Expedia Inc. Selskapet leverer fritids- og forretningsreiser, driver økt etterspørsel og direkte bestillinger til reiseleverandører, og gir annonsører muligheten til å nå et verdifullt reisepublikum gjennom Expedia Media Solutions. Expedia driver også bestillinger for noen av verdens ledende flyselskaper og hoteller, store merkevarer, tungt trafikkerte nettsteder og tusenvis av aktive partnere gjennom Expedia ® Affiliate Network. For bransjenyheter, besøk oss på www.expediainc.com eller følg @expediainc på Twitter.

Registrerte varemerker og logotyper tilhører sine respektive eiere © 2015 Expedia, Inc. Alle rettigheter inkludert. CST: 2029030-50