Elretur

50 000 kroner for 10 tonn avfall

Pressemelding   •   des 14, 2009 09:51 CET

Miljøengasjement lønner seg. 10 tonn innsamlet småelektronikk gav 50 000 kroner i støtte til Miljøagentene. Pengene kommer fra returselskapet Elretur.
Stig Ervik, administrerende direktør i Elretur AS, er svært fornøyd med samarbeidet.
- Miljøagenter rundt om i hele landet har i samarbeid med oss samlet inn til sammen 10 tonn med småelektrisk avfall i 2009. Det er mye småelektronikk, som ellers kunne ha havnet i restavfallet og dermed vært med på å forurense naturen rundt oss, sier Ervik.

Alt som trenger strøm eller batterier for å virke, skal leveres inn til miljøsanering og gjenvinning når det kasseres. Dette har Miljøagentene informert mye om i 2009, som har samlet inn småelektronikk i flere byer, på Stortinget og til og med det kongelige slott. Heidi Neilson, daglig leder i organisasjonen, er svært glad for innsamlingsresultatet.

- Vi har brukt mye tid på å informere om elektrisk og elektronisk avfall i år. Vi har hatt to utgivelser av bladet vårt med tema EE-avfall. Under Verdens miljøverndag 5. juni samlet vi flere tusen barn og unge som ivrig samlet inn EE-avfall. Til og med prinsesse Ingrid Alexandra hjalp oss, sier Neilson.  For mengdene småelektronikk samlet inn av Miljøagentene mottar de 50 000 kroner fra Elretur.

– Vi avtalte tidlig at Miljøagentene skulle belønnes med 5 kroner pr kilo innsamlet småelektronikk, og 10 tonn gir 50 000 kroner i støtte til det flotte arbeidet Miljøagentene gjør i hele Norge, sier Stig Ervik. Han håper dette bidrar til at Miljøagentene også neste år vil fokusere på EE-avfall og miljøfarene forbundet med avfallet hvis det ikke leveres tilbake til forhandler eller kommunale gjenvinningsstasjoner.

Heidi Neilson er glad for den hyggelige nyheten på tampen av året. – Vi kommer også neste år til å informere alle Miljøagentene i Norge om småelektronikk og fortelle hvorfor det er så viktig å samle inn dette avfallet. Dette er jo noe vi alle kan gjøre noe med, og ikke minst barna som skal vokse opp og vite at småelektronikk ikke skal i søpla. Det skal leveres til gjenvinning og brukes på nytt. Akkurat i dag er Heidi Neilson verken sint eller skuffet.

– Vi vet at mye småelektronikk dessverre kastes sammen med restavfallet, men gjennom vårt samarbeid med Elretur er det i alle fall 10 tonn som blir miljøsanert og gjenvunnet på riktig vis, og det er vi veldig fornøyde med, sier en blid daglig leder for Miljøagentene.

………………

For mer informasjon kontakt Stig Ervik i Elretur på mobil 907 70 700 eller Heidi Neilson i Miljøagenten på mobil 47 60 18 57.

Elretur AS
Elretur er Norges største returselskap for elektrisk avfall. Selskapet samler inn elektrisk og elektronisk avfall i hele Norge og miljøsanerer dette, før metaller og annet materiell blir gjenvunnet fra avfallet. Selskapet drives non-profit.

Miljøagentene
Miljøagentene er barnas miljøvernorganisasjon. Miljøagentene vil skape et varig og løsningsorientert engasjement for natur og miljøvern hos flest mulig barn på barns premisser. Miljøagentene arbeider for å gi barn troen på seg selv, framtiden og at det nytter å gjøre noe.