TUI Norge

7 av 10 reiser solgt - Ikke la Spania-drømmen glippe i år

Pressemelding   •   mai 19, 2016 10:00 CEST

- Det er stor sannsynlighet for at Spania-drømmen glipper for mange i sommerferien, og vil man sikre seg en tur til de mest populære øyene i sommer så bør man reise utenom sesong. Mitt beste tips for Spaniaelskere som vil sikre seg en tur til en ok pris er å reise i mai, begynnelsen av juni eller sent i august, sier Nora Aspengren, Kommunikasjonsansvarlig i Star Tour.

Nordmenns reisemønster er i endring, og nå er det vestlige deler av Middelhavet som gjelder. Vi ser at interessen for Tyrkia avtar og Spania, Hellas og Italia er nordmenns absolutte favoritter i sommer.

- Vi har sett denne trenden komme, og vi har valgt å investere tungt i både Spania og Hellas for å kunne tilfredsstille etterspørselen. Nå er de fleste reisene i fellesferien solgt, og det er ikke sikkert at alle får den Spania-ferien de ønsker seg fordi det rett og slett ikke er plass, sier Aspengren

26 millioner Euro og 35 % økning i kapasitet

Den generelle trenden er den samme i hele Europa, i år er det de klassiske reisemålene som gjelder. TUI Gruppen har samlet sett investert 26 millioner Euro i nye hoteller og økt flykapasitet til Spania i år, og i Norge har Star Tour økt tilbudet til Spania med hele 35 % sammenlignet med i fjor.

Nordmenn søker trygghet – Hotell med nordiske guider mest populært

Det antas at uroligheter i Tyrkia og Egypt er noe av det som nå driver nordmenn mot kjente og kjære destinasjoner i sommer. Sikkerhet er i fokus og egeneide hotell med skandinaviske guider er mest populært.

- Det er nok en sammenheng mellom hendelser i den østre delen av Middelhavet og nordmenns søken etter trygghet i sommer. Ikke bare skal vi tilbake til Spania og Hellas, men vi søker også hoteller med skandinavisk personale, sier Aspengren.

Topp 3 mest populære TEMA-reiser i Spania i sommer

1. Fottur på Mallorca

2. Andalusia rundt

3. Fottur i Pyreneene

Topp 5 Destinasjoner i sommer

1.Mallorca

2.Kreta

3.Rhodos

4.Kypros

5.Gran Canaria

TUI Nordic/Star Tour er med en markedsandel på 20 prosent den største aktøren på det nordiske reisemarkedet. Selskapet ble grunnlagt i 1961 og tilbyr ferier med charterfly, rutefly og cruise. Noen av de mest populære reisemålene er Kanariøyene, Thailand og Tyrkia. Star Tour er en del av den nordiske grupperingen TUI Nordic som består av Fritidsresor i Sverige, Star Tour i Danmark, Finnmatkat i Finland, TEMA, Nazar, Wondercruises og flyselskapet TUIfly Nordic. Konsernet har siden 2000 inngått i den verdensledende reisekonsernet TUI Group som i dag omfatter over 220 varemerker i 180 land, åtte flyselskap med mer enn 140 fly og 4800 reisebyråer i 16 land. Totalt har TUI Group mer enn 30 millioner kunder hvert år og over 55 000 ansatte i 31 land.