Nyhetstips

8 av 10 opplever forsøpling som et problem i Norge

Pressemelding   •   sep 06, 2010 09:30 CEST

Men Ola Nordmann rydder som aldri før: Fire av ti rydder i nærmiljøet, og de aller fleste andre kan la seg overtale.
Nye tall for 2010 viser at 80% av de spurte opplever forsøpling som et problem der de ferdes. Tallene fremkommer i en undersøkelse Synovate har gjennomført for kampanjeorganisasjonen  Hold Norge rent.
Undersøkelsen viser samtidig at nesten halvparten, eller nærmere 1,7 millioner nordmenn over 15 år har deltatt på ryddeaksjoner og dugnader i 2010. Dessuten sier 85 prosent, eller 1,9 millioner, av dem som ikke har deltatt at de er positive til å delta ved en senere anledning.
Dette er gledelige nyheter for Hold Norge rent, kampanjeorganisasjonen som arbeider for å spre engasjement og inspirasjon for alle som vil gjøre noe med forsøplingen rundt seg. Håkon Jentoft, direktør i Avfall Norge og talsperson for kampanjen, understreker viktigheten av opprydding også i et større perspektiv, fordi, som han sier,  ”opprydding er like ’smittsomt’ som forsøpling”.
Og holdningene er viktige. Hele 34 prosent av de spurte mener det er tankeløshet og manglende holdninger som er årsaken at noen kaster avfall på gata eller i naturen. Andre oppgitte grunner til forsøpling var latskap og mangel på søppelkasser, samt at det er enkelt å bare kaste ting fra seg.

Dette er Hold Norge rent:
Hold Norge rent er en nasjonal dugnad mot forsøpling i det offentlige rom med frivillige organisasjoner, offentlige etater og næringsliv som medspillere. Visjonen for Hold Norge rent er ”Et rent og trivelig Norge”.
Hold Norge rent vil gjøre det lettere å organisere ryddeaksjoner i nabolag og borettslag, på skoler og friluftsområder over hele landet.
Holdnorgerent.no er fulle av materiell til engasjement og inspirasjon, gode aktivitetstips og hjelp til informasjonsarbeid.
For mer informasjon se www.holdnorgerent.no , eller kontakt:
Håkon Jentoft; tlf. 92414875