Elkem AS

9,2 millioner til Eyde-prosjekt

Pressemelding   •   feb 03, 2016 11:33 CET

Kristiansand, 3. februar 2016: Sørlandsklyngen Eyde, hvor Elkem er en aktiv part, har fått tildelt 9,2 millioner kroner til innovasjonsprosjektet "Waste to value" av Forskningsrådet. Prosjektets eksperimentelle del skal hovedsakelig gjennomføres i pilotanleggene til Elkem Technology AS på Fiskaa, Kristiansand.

Prosjektet "Waste to value" skal bidra til en bærekraftig prosessindustri, samtidig som den gjør produksjonen mer lønnsom siden minst mulig ressurser vil gå til spille.

Elkem Technology AS samarbeider med Alcoa Norway, Eramet Norway, Glencore Nikkelverk, Hydro Aluminium, SINTEF, NTNU, ResiTec og Eyde om prosjektet. Det er et resultat av Eyde-klyngens felles utviklingsprosess for å sikre verdens mest ressurseffektive prosessindustri.

Reduserer behov for landbasert deponi

"Waste to value" er et nytt konsept hvor avfallet blir prosessert til ulike produkter eller oppgradert til råvarer i bedriftenes egne prosesser. I tillegg reduserer prosjektet det miljømessige fotavtrykket fra den metallurgiske industrien ved å redusere behovet for landbasert deponi for avfallet.

- Hele 50 bedrifter av i alt 181 som søkte oss får støtte til sine prosjekter gjennom Forskningsrådets BIA-program (Brukerstyrt innovasjonsarena). Vi mottok 33 prosent flere søknader i år. Det viser en økt vilje i næringslivet til å bruke forskning for å skape innovasjon. Dette er viktig og nødvendig for at vi skal hevde oss innen næringer som blir mer og mer kunnskapsbaserte, sier Arvid Hallen, administrerende direktør i Forskningsrådet.

Milepæl for samarbeidet

- Dette er en svært viktig milepæl for samarbeidet i Eyde-klyngen, hvor vi jobber for å redusere deponering og utnytte våre ressurser bedre. Samtidig er det en strategisk merkedag for Elkem Technology. Forskningsrådet har bekreftet vår role som sentral FoU-partner i prosjektet med full finansiering av vårt arbeid, sier Gro Eide, Director R&D Technical Centre, Elkem.

For mer informasjon, kontakt Gro Eide, Director R&D Technical Centre, Kristiansand, tel: 414 44 286.

Elkem er et av verdens ledende selskaper innen miljøvennlig produksjon av metaller og materialer. De viktigste produktene er silisium, silikon, ferrosilisium, støpelegeringer, karbonmaterialer og microsilica. Elkem har 21 verk verden over, i tillegg salgskontorer i mer enn 40 land. Elkem har omtrent 3600 ansatte og har hovedkontor i Oslo.

Lær mer om Elkem på www.elkem.com