Synlighet AS

93 ulovlige Facebook-konkurranser

Pressemelding   •   feb 27, 2011 23:17 CET

På nettstedet BliEnVinner.no er det samlet en oversikt over konkurranser man kan delta i på Facebook. Synlighet AS har gjennomgått totalt 121 konkurranser fra denne lista, og funnet at 93 av disse (dvs 77%) bryter Facebooks ”Promotion Guidelines”, som angir reglene for hvordan man som eier av en Facebook Page har lov til, og ikke lov til, å avholde konkurranser på Facebook.

Straffen for å bryte dette regelverket er i verste fall at Facebooksiden kan bli slettet uten forvarsel.

De 4 mest vanlige ulovlige konkurransene:

• ”Når vi får 1000 medlemmer trekker vi en premie. Del siden med dine venner, og skriv i kommentarfeltet hvor mange du har delt med, så er du med i trekningen!”
  • ”Hver måned trekker vi en vinner blant alle som liker siden vår!”
  • ”Svar på dette spørsmålet i kommentarfeltet for å være med i trekningen!”
  • ”Tagg deg selv i et bilde for å være med i trekningen!”

”Alle disse er soleklare brudd på retningslinjene,” sier Jørgen Brunborg-Næss, som er faglig leder i Synlighet AS. ”Vi ble egentlig ikke overrasket over å finne så mange ulovlige konkurranser. Vi regner med at de fleste regelbryterne rett og slett ikke er kjent med regelverket,” fortsetter han, ”for selv om alle som oppretter en Facebookside må godkjenne at de har lest reglene så er det vel nesten ingen som faktisk leser slike dokumenter i dag.”

De viktigste punktene i regelverket er:

• You cannot: Condition entry in the promotion upon a user providing content on Facebook, such as posting on a Wall of a Page, uploading a photo, or posting a status update.
  • You cannot: Administer a promotion that users automatically enter by liking your Page.
  • You cannot: Notify winners through Facebook, such as through Facebook messages, chat, or posts on profiles or Pages.

Les hele her: http://www.facebook.com/promotions_guidelines.php

Selv om straffen altså kan være at Facebooksiden slettes, er det mer vanlig at administrator får en advarsel fra Facebook. Dessuten er det nok svært mange som aldri heller får noen advarsel.

”Vi ser dessverre at Facebook sitt apparat for å håndheve disse retningslinjene ikke er stort nok,” sier Brunborg-Næss. ”Det er vanskelig for våre kunder å se på at deres konkurrenter får god effekt av slike konkurranser, samtidig som vi forteller dem at dette har de selv ikke lov til å gjøre.”

Les mer om dette på Synlighetsbloggen: