Vestfoldmuseene

Søndag 10. november kl. 13.00: A.F. KLAVENESS Historien om rederiet med røtter i Sandefjord ved Bjørn Pedersen

Pressemelding   •   nov 07, 2013 07:00 CET

Søndag 10. november kl. 13.00

A.F. KLAVENESS

Historien om rederiet med røtter i Sandefjord ved Bjørn Pedersen

Sted: Røde Kors-huset i Sandefjord

Gratis inngang

Hvalfangstmuseet kan søndag 10. november igjen invitere til foredrag på Røde Kors-huset. Bjørn Pedersen har ved flere anledninger besøkt Sandefjord og vil denne gang foredra om linje- og tankrederiet A.F. Klaveness.

A.F. Klaveness hadde sin begynnelse i Sandefjord på 1800-tallet. Rederiet var det første i Sandefjord som skaffet seg et seilskip bygget av stål. Selskapet fulgte med i tiden og investerte i nye skip med dampmaskiner. Bjørn Pedersen vil i dette se nærmere på rederiets forhistorie og hvordan selskapet utviklet seg og til slutt forsvant. Var selskapet et offer for shippingkrisen i 1970-årene?

”Kingsville”

Foto: Bjørn Pedersens fotosamling

Vestfoldmuseene ble opprettet som et interkommunalt selskap i 2009,  ved sammenslåingen av museer og arkiv i Vestfold. Vestfoldmuseene eies av ni kommuner og Vestfold fylkeskommune med 68 ansatte fordelt på de ulike avdelingene. Vestfoldmuseene har eget styre, og selskapets øverste myndighet er representantskapet.

Selskapet har driftsansvar for enhetene; Museene i Nordre Vestfold (Berger museum, Aluminiummuseet og Jernverket Eidsfoss), Midgard historisk senter, Slottsfjellsmuseet, Haugar Vestfold Kunstmuseum, Hvalfangstmuseet, Larvik museum, Vestfoldarkivet med fellestjenesten Samlingsforvaltningen og Munchs hus.