Detur Norway AS

Å stå på brett er et bredt begrep!

Pressemelding   •   jul 19, 2013 11:40 CEST

Å stå på brett har de siste årene virkelig blitt et bredt begrep. Få sportslige aktiviteter har hatt en så rivende utvikling som nettopp det «å stå på brett». Nå snakker man ikke lenger bare om skateboard, surfing eller snowboard. Nei nå er det et drøss av muligheter – året rundt! Nå snakker man om moderne begreper som kiteboarding, wakeboard, wakeskating, osv.

Nå er ikke det å stå på brett noe nytt akkurat. Det sies at når de store oppdagerne kom til bl.a. Tahiti på 1700 tallet, så var det å surfe på bølger med brett laget av tre noe de innfødte moret seg selv med. George Freeth (http://en.wikipedia.org/wiki/George_Freeth) regnes ofte som oppfinneren av den moderne surfingen på starten av 1900 tallet, mens det å sette hjul på brettet var det hans arvtagere som fikk æren av. Når sjøen var stille kunne ventingen på bølgene bli for lang for utålmodige surfere. Veien til hjul på brettet ble vel derfor kort og på 1940 tallet var dette et faktum da man så de første skateboardene. (http://en.wikipedia.org/wiki/Skateboarding). Det pussige er at i Norge så var det mellom 1978 og 1989 totalforbud mot skateboard i Norge.

«Brettrevolusjonen»
Rundt 1980 kom vel egentlig den store «brettrevolusjonen» i form av snowboardet. James Burton og Tom Sims regnes som oppfinnerne av det moderne snøbrettet. Med snowboardet vokste det frem en helt ny kultur og når de brettgale etter hvert ble akseptert i skisentre ga dette grobunn til en eksplosjonsartet utvikling av det «å stå på brett». Ganske umiddelbart dukket det også opp en avart på vannet som først ble kalt «skurfing» og senere wakeboard.

Snø, bølger, vind eller båt?
Å stå på brett vinterstid er ofte synonymt med snø. Det vil si at man i de fleste tilfeller benytter seg av en skiheis og så kjører bakke/terreng for å komme ned. På vannet har man, hvis man ikke surfer bølger, stort sett vært avhengig av å bli dratt/slept av en båt, noe som er både dyrt og lite tilgjengelig for de fleste. MEN i den senere tiden har det kommet en nyvinning som spås en stor fremtid og som vil gi de brettgale et fantastisk alternativ på sommeren: kabelparkene.

Kabelparker
I en kabelpark har men satt opp master (7 – 10 meter høye) rundt en sjø, og trukket kabel imellom.  En eller flere personer kan så bli trukket rundt samtidig. Det er plassert ut en rekke hindere/hopp som man kan trikse på. At tauet man holder i har et høyt trekk gir mange flere muligheter for triks enn ved at man blir trukket etter en båt med «lavt» tau. I Norge finnes det allerede et par etablerte kabelparker og den største er vel Norsjø Kabelpark (http://www.norsjo-kabelpark.no) i Telemark, og her skal til og med verdensmesterskapet i Wakeboard arrangeres i 2014. Nå har også noen feriedestinasjoner etablert kabelparker og en av de heftigste er vel Hip-Notics Cable Park utenfor Antalya i Tyrkia. Ønsker du å kombinere dette med en ferietur så har akkurat charterselskapet Detur nå lansert en pakke hvor du, foruten å bo på et flott 4* hotell med masse vannaktiviteter m.m., har med en aktivitetsdag på Hip-Notics Cable Park. Med andre ord kan du nå få stå på brett på charterturen din… Parken er ganske stor med hele tre kunstig anlagte innsjøer og uansett om du er pro eller nybegynner så vil du føle deg hjemme her!
Detur Norway AS en turoperatør som ble etablert i Skandinavia på slutten av 90-tallet. Detur Norway AS er en del av Detur International.

Detur driver primært innen segmentet charterreiser og har spesialisert seg på de populære destinasjonene Tyrkia, Tunisia og Egypt. Selskapet opererer med charterreiser til Tyrkias sydkyst; Antalya, Alanya, Side, Belek, Kemer, Bodrum og Marmaris. Ved Tunisias middelhavskyst går våre reiser til Sousse, Monastir og Hammamet. Til Egypt tilbyr vi reiser til Sharm El Sheikh, spesielt i vintersesongen.