Gudbrandsdal Energi

Åpner det nye Energisenteret

Pressemelding   •   jun 19, 2013 15:13 CEST

Fredag 28.juni er Energisenteret i Hunderfossen klar for å vise den nye utstillingen hvor vann og annen fornybar energi er i førersetet.

Som en av eierne bak Energisenteret er vi i Gudbrandsdal Energi AS stolte over det nye Energisenteret. Fra å være et informasjonssenter, er senteret nå bli ett opplevelsessenter om vannkraft og annen fornybar energi. Lek og lær er viktige prinsipper for at barn og unge skal lokkes mot fornybar energi. Aldri før har miljø og klima vært viktigere, og derfor tar vi ansvar!

Vi, sammen med ni andre kraftselskap, står bak utbygningen. Til høsten vil igjen skoleklasser fra vårt distrikt få tilbud om undervisning ved Energisenteret – nå med helt ny utstilling og nytt pedagogisk opplegg. Både buss og undervisning er gratis.

Utstillingen:

Energi Innlandet: Du skal velge dalføre i Innlandet hvor du skal droppe 1000 liter vann. Gudbrandsdalen, Østerdalen, Valdres eller Hallingdal. Se hvor mye verdier du klarer å skape. Strømmen som skapes (reelle tall) går til en el-bil. Hvor langt vil den gå? I dette "spillet" ligger alle vann- og bio-anlegg i Innlandet. Verdiskapningen i Innlandet er enorm pga. vannkraft og dette vil de besøkende også skjønne etter å ha spilt spillet.

Vannfallet: En foss med en påfølgende "elv" hvor det myldrer av aktiviteter. En kan blant annet se hvordan et vannkraftverk fungerer ved å bygge en demninger, lede vannet, balansere baller på vannstråler og skyte med vannpistoler.

Energitårnet: Et tårn på over fire meter hvor aktiviteten går ut på å få ballen til toppen. Fra toppen går den i en bane ned i en vegg hvor vi får energioverganger. Med denne installasjonen forklares hva energi faktisk er ved hjelp av å bruke egen energi.

Blindebukk: Du må stumle deg gjennom tunnelen på 13m – her er det helt mørkt! Inne i tunnelen er det spekket med ny teknologi som gjør det spennende for de som tør å gå igjennom. Det er trykksensorer i gulvet som responderer på tråkk. Lyd fra kald snø, skog, regn og vind – alt hentet fra utenfor senteret i løpet av de siste året. Det finnes ikke maken til denne noen steder!

Vindparken: I en tid hvor det satses mye på vindpark, er det naturlig at du også finner det inne på Energisenteret. Men er det turbinen med tre rotorblader som er mest effektiv? Prøv vindparken, du vil bli overrasket.

Elektrisitet: Vet du hva egentlig elektrisitet er? Kan du dens historie? Du finner svaret på Energisenteret.

Smarthus: Smarthusene blir stadig smartere. På Energisenteret får du teste hvor langt teknologien har kommet. Prøv å styr dukkehuset med ipad, bryterer eller mobilen.

Om Gudbrandsdal Energi

Gudbrandsdal Energi er en landsdekkende kraftleverandør som historisk sett har vært blant de aller billigste på pris. Det skal vi fortsette med. Fra å være en liten strømleverandør i det norske strømmarkedet har selskapet i løpet av de siste 8 år hatt en betydelig økning i antall nye kunder. Selskapet er nå blant de 10 største strømselskapene i Norge med sine ca 85 000 strømkunder.