Norges Bowlingforbund

Årets Norgesmestre i bowling er kåret

Pressemelding   •   mai 12, 2014 12:54 CEST

Andrea A. Hansen, Trondheim BK og Mads Sandbækken, Frogner BK vant singleklassen under Norgesmesterskapet i bowling, som ble avviklet på Hamar i helgen. De er begge landslagsspillere, og begge har vunnet NM tidligere. Mads Sandbækken vant sitt 5. NM, og det tredje på rad, mens Andrea A. Hansen gikk til topps i senior-NM for andre gang.

Mads Sandbækken ble dessuten dobbeltvinner i år, da han også vant doubleklassen, sammen med sin klubbkamerat Glenn Morten Pedersen. Blant damene gikk seieren i doubleklassen til Solli BK: Monica Lislien og Line B. Almestrand.

Mesterskapet holdt høyt sportslig nivå, og sportssjef Erik Garder i Norges Bowlingforbund er spent på fortsettelsen for Norges beste spillere i 2014. "Vi har flere store internasjonale mesterskap foran oss i 2014, og vi er nøkterne optimister med tanke på medaljer. Det arbeides godt blant toppspillerne i Norge, men konkurransen er hard  -  ikke minst når man kommer utenfor Europa."

Det første internasjonale mesterskapet vil være EM for damer i juni, etterfulgt av U21-VM i august. "Det blir spennende å følge norsk bowling fremover" avslutter sportssjefen. "I tillegg til våre etablerte toppspillere finnes det flere unge talenter. Flere juniorspillere hevdet seg godt under årets NM, ikke minst Jens Mathiesen fra Solør BK, som faktisk oppnådde en imponerende 4. plass i herreklassen."

Norge Bowlingforbund (NBF) står ansvarlig for seriespill over hele landet. Toppdivisjonen heter "Umbroligaen", er landsdekkende og omfatter 10 lag på herresiden og 8 lag på damesiden. Herrene har også 1. til 3. divisjon  -  mens kvinnene tilbys 1. og 2. divisjon. De laveste divisjonene er regionale. Totalt deltar cirka 300 lag i det årlige seriespillet; i tillegg kommer flere hundre turneringer av ulik størrelse.

Rekruttering er et hovedmål for NBF. Flere kvinner og flere juniorer av begge kjønn har høy prioritet. Bowling er en sosial idrett som passer de aller fleste; både unge og gamle, noe NBF ønsker å få kommunisert i større grad, blant annet via målrettet aktivitet mot skoler.