Nyhetstips

Årets TV-aksjon på TV2: Leger uten grenser og BRAVO 470 til Namsos 26.november

Pressemelding   •   nov 24, 2010 12:51 CET

Årets store artistgalla og innsamlingsaksjon på TV2 går av stabelen den 4.desember til inntekt for organisasjonen Leger Uten Grenser. Namsos-bedriften 1888 VÆRSÅGOD støtter Leger Uten Grenser og vil betjene organisasjonens givertelefon under TV2s sendinger. Leger Uten Grensers egen landcruiser, Bravo 470, som har jobbet for organisasjonen i Malawi er på vei fra Nordkapp til Oslo for å engasjere hele Norge i forkant av Artistgallaen og aksjonen på TV 2. Fredag 26.november er den på besøk i Namsos og hos 1888.

Opplysningstjenesten 1888 er støttespiller og samarbeidspartner for Leger Uten Grenser i forbindelse med årets TV-aksjon – og er vel forberedt. Vi regner med å motta og registrere 8.000 – 10.000 givere i løpet av lørdagskvelden og skal nok takle det greit, forteller callsentersjef Cato Berg hos 1888. - Vi vil ha omlag 100 medarbeidere/frivillige på jobb og i svaring den aktuelle kvelden.

Entusiasmen blant våre ansatte er stor og vi ser fram til å få støtte en så god sak, forteller daglig leder Per Thomsen hos 1888. Vi håper det blir en travel kveld for oss og at mange vil støtte arbeidet Leger Uten Grenser legger ned for mennesker i nød.

Bravo 470 på norgesturné – stopper i Namsos på fredag

Leger Uten Grensers egen landcruiser, Bravo 470, som har jobbet for Leger Uten Grenser i Malawi er på vei fra Nordkapp til Oslo. Målet er å engasjere hele Norge i forkant av Artistgallaen på TV 2 lørdag 4. desember.

Bravos lange ferd mot Artistgallaen ble sparket i gang på Nordkapp nå på mandag. Bravo 470 skal opptre under Artistgallaen og det er derfor avgjørende at bilen kommer seg til Oslo i tide til sending. Men Bravo 470 klarer ikke dette uten hjelp fra Leger Uten Grensers støttespillere landet rundt.

– Vi har mer enn 86.000 fans på Facebook, og har bedt dem om å melde seg som sjåfører på deler av turen. Så langt har responsen vært god, sier styreleder Håkon Bolkan i Leger Uten Grenser.

Underveis på turen skal Bravo 470 stoppe på små og store steder for å møte publikum og jakte på sjåfører. Det vil også bli mulig å møte feltarbeidere i Leger Uten Grenser på noen av stedene, i tillegg til feltpartnere – Leger Uten Grensers mest trofaste støttespillere som gir et fast beløp hver måned.

– Vi har feltpartnere i alle landets 430 kommuner, så vi vet at det er et stort engasjement for vårt arbeid. Men vi vil jo selvsagt ha flere, slik at vi kan redde enda flere liv. Vi oppfordrer alle lokalsamfunn til å engasjere seg og verve flest mulig feltpartnere i forkant av og under Artistgallaen. I noen kommuner har vi kun én feltpartner, så her bør det ikke være vanskelig å mangedoble antallet, sier Bolkan.

Bravo 470 har tidligere jobbet for Leger Uten Grenser i Malawi, men har nå altså fått et viktig oppdrag i Norge: Å skape engasjement for årets Artistgalla over det ganske land.

– Men det er også en annen svært viktig grunn til å gjøre Bravo 470 til rikskjendis. Bilene våre er helt avgjørende for vårt arbeid i felt, og er med på å sikre vår nøytralitet og uavhengighet i konfliktområder. Uten bilene våre kunne vi ikke ha reddet så mange liv som vi gjør i dag, sier Bolkan.

Bravo 470 vil bli å finne hos 1888 og i Namsos sentrum hvor flere artister vil være til stede og markere sin støtte til aksjonen.

Om 1888 VÆRSÅGOD!

1888 VÆRSÅGOD! – den raske nummeropplysningen – har hovedkontor og callsenter i Namsos.

1888 er tilgjengelig på telefon, SMS og internett hele døgnet - 365 dager i året.

1888 legger vekt på å tilby en rask, frisk og seriøs tjeneste på kundenes premisser. Mange brukere av manuelle opplysningstjenester, ikke minst storbrukerne, er travle mennesker som er opptatt av å få informasjonen raskt og effektivt - uten lange velkomstmeldinger, talemaskiner og utenomprat. 1888 er særlig tilpasset disse brukernes behov.

Daglig leder Per Thomsen har bred erfaring fra ledende stillinger, bla i det norske opplysningsmarkedet.

Kontakt:

Per Thomsen