AbbVie AS

Abbvies HUMIRA® (adalimumab) godkjent for alvorlig, aktiv Crohns sykdom hos barn

Pressemelding   •   feb 06, 2013 11:17 CET

• HUMIRA er det første biologiske legemidlet godkjent i EU for behandling av Crohns sykdom hos barn, som kan administreres hjemme
  • Denne godkjenningen markerer den niende indikasjonen for HUMIRA i EU når det gjelder behandling av immunmedierte betennelsessykdommer

Den europeiske kommisjonen har godkjent HUMIRA® (adalimumab) for behandling av barn mellom 6 og 17 år med alvorlig, aktiv Crohns sykdom (CD) som ikke har respondert på, eller som ikke tolererer / har kontraindikasjoner mot konvensjonell behandling. HUMIRA blir med dette den første biologiske behandlingsformen som godkjennes for denne pasientgruppen på fem år.

Crohns sykdom er en kronisk, svekkende tilstand i mage-tarm-kanalen som rammer 200 000 barn verden rundt.[i],[ii] CD, som er en type betennelsessykdom i tarmen, angriper vanligvis overgangen mellom nedre del av tynntarmen og første del av tykktarmen.[iii] I tillegg til symptomer som for eksempel magesmerter, vekttap og diaréi, kan CD påvirke barn på en rekke måter som er unike for denne aldersgruppen, herunder forsinket vekst og/eller pubertet.i,[iv]

Godkjenningen ble støttet av fase 3 IMAgINE 1-undersøkelsen, der man evaluerte to forskjellige doseringsstrategier med HUMIRA for å fremkalle og vedlikeholde remisjon hos barn med alvorlig, aktiv CD.[v]

Om HUMIRA
HUMIRA er indikert for behandling av alvorlig, aktiv Crohns sykdom hos barn mellom 6 og 17 år som har hatt utilstrekkelig respons på konvensjonelle behandlingsformer (herunder ernæringsterapi, kortikosteroider eller immunomodulator), eller som ikke tolererer / har kontraindikasjoner mot slike behandlinger.

AbbVie blir til

AbbVie (NYSE:ABBV) er et globalt, forskningsbasert biofarmasøytisk selskap som ble dannet i 2013 etter en utskillelse fra Abbott. AbbVie kombinerer fokuset og engasjementet i ledende bioteknologi med et veletablert og ledende legemiddelselskaps ekspertise og struktur. Selskapets mål er å bruke ekspertisen sin, de engasjerte ansatte og en unik tilnærming til innovasjon for å utvikle og markedsføre avanserte behandlinger rettet mot noen av verdens mest komplekse og alvorlige sykdommer. AbbVie har som mål å hjelpe pasienter til å få bedre helse og leve bedre liv, og å samarbeide om bærekraftige helseløsninger. I 2013 vil AbbVie ha omtrent 21 000 ansatte over hele verden og markedsføre legemidler i mer enn 170 land. Mer informasjon om selskapet og de ansatte, porteføljen og satsingene finner du på www.abbvie.com. Følg @AbbVie på Twitter eller undersøk karrieremuligheter på Facebook- eller LinkedIn-sidene våre.