Nyhetstips

Advarer mot utlendinger med bestikk

Pressemelding   •   sep 06, 2010 16:51 CEST

En gårdeier fra Stryn har tatt kontakt med Hardanger Bestikk etter at han ble oppsøkt av en nederlandsk mann 1. september. Nederlenderen, som skal være mellom 50 og 60 år, hevdet han var selger for Hardanger Bestikk og måtte kvitte seg med produkter før han forlot landet. Stryningen avviste mannen, og frykter han oppsøker andre i forbindelse med kriminell virksomhet.
- Vi tar dette svært alvorlig. Vi har også fått tilbakemelding om en annen utlending som utgir seg for å være selger for Hardanger Bestikk, og han tilbyr billige kinaproduksjoner som ikke kan sammenlignes med det vi produserer, sier administrerende direktør Rune Leikvoll i Hardanger Bestikk, og fortsetter:
- Henvendelsen vi mottok fra Stryn er langt mer alvorlig etter som vedkommende fryktet at nederlenderen tilbød Hardanger Bestikk gratis for å sjekke ut omgivelsene. Han fryktet et eventuelt kupp,  og stryningen ville advare oss og andre mot utlendinger som gir bort bestikk fra Hardanger Bestikk.

Leikvoll sier videre at selskapet ikke har noen utenlandske selgere, og at det aldri er aktuelt å henvende seg på døren til folk. Det er utelukkende faghandlere som selger produkter fra Hardanger-bedriften.
- Det har vært noen stygge episoder på Østlandet hvor eldre mennesker har blitt oppsøkt av utlendinger og deretter banket og ranet. Med bakgrunn i det som har skjedd tidligere i sommer, finner vi det riktig og naturlig å advare mot personer som i en eller annen form har til hensikt å gi bort eller selge Hardanger Bestikk, sier Leikvoll. Hardanger-bedriften har mottatt tre høythengende designpriser fra Norsk Designråd de to siste årene, og Leikvoll ser ikke bort fra at dette kan misbrukes.
- Ingenting overrasker meg fra kriminelle miljøer. Vi kan ikke gjøre annet enn å advare. Om noen blir tilbudt Hardanger Bestikk på døren, er det bare å takke høflig nei. Det er også viktig at folk tar kontakt med politiet om man får slike tilbud,  oppfordrer han.

For ytterligere informasjon kontakt:

Hardanger Bestikk v/ administrerende direktør Rune Leikvoll, mobil: 916 25000