Nyhetstips

AFINION OPPDATERING

Pressemelding   •   jan 08, 2010 09:18 CET

Dundee, Scotland, 8. januar 2010: Axis-Shield plc (LSE:ASD, OSE:ASD), det internasjonale in-vitro
diagnostika-selskapet (IVD), publiserer i dag en oppdatering på 2009-utviklingen for Afinion
selskapets høyteknologiske point-of-care-analysesystem, og offentliggjør samtidig en
opptrapping av Afinion kommersialiseringen.

I forlengelsen av markedsoppdateringen som ble publisert 18. desember, bekrefter selskapet at det har overgått sin målsetning for Afinion installeringer i 2009, ettersom 2,700 instrumenter
ble installert i løpet av året. Dette bringer det globale antallet av installerte instrumenter opp i
over 6,700.

For å kapitalisere på Afinion systemets svært sterke markedsposisjon, har selskapet besluttet å iverksette en mer aggressiv installeringsstrategi, samt å gjøre ytterligere R&D-investeringer for å sikre at alle nye tester blir kommersialisert så raskt som mulig. Når veksten av installerte Afinion instrumenter økes og Afinion testmenyen er blitt utvidet, vil Axis-Shield sikre en ytterligere styrket posisjon i det globale markedet for tester på legekontorene.

I 2010 er målsetningen å øke årlige installeringer til 3,500, noe som vil resultere i totalt over 10,000 installerte systemer ved årets slutt. Dette vil bli oppnådd gjennom økte investeringer i salg- og markedsføringsressurser, inkludert rekruttering av flere salgsrepresentanter, spesielt i nøkkelmarkedene USA, Tyskland, Sveits og Norge.

Akselerasjonsprogrammet vil medføre økte kostnader i 2010, estimert til netto GBP 2.0 millioner, og ventes å være resultatstyrkende fra 2011.

Som tidligere uttalt, mener selskapet at investering i videre vekst er den riktigste ressursbruken, men har som målsetting å utbetale et utbytte på et passende tidspunkt. Uten uforutsette hendelser, og avhengig av tilfredsstillende resultater i 2010, venter styret at det vil være i posisjon til å foreslå et utbytte ved, eller i forbindelse med, publiseringen av resultatene for året som avsluttes 31. desember 2010.

Ian Gilham, CEO i Axis-Shield, kommenterte: "Afinion systemet har et klart potensial til å bli det ledende point-of-care diagnostiseringsverktøyet på legekontorer verden over. Dagens oppdatering
signaliserer vår målsetting om å akselerere vår kommersialiseringsstrategi for dette innovative
systemet, for å sikre en økt global markedsandel og et unikt utvalg av nøyaktige og hurtige tester for forbedret pasientbehandling."

Axis-Shield forventer å presentere sine resultater for året som ble avsluttet 31. desember 2009, 16. mars 2010.

For ytterligere informasjon

Axis-Shield plc
Tel: +44 (0)2031787849
Ian Gilham, Chief Executive Officer
Ronny Hermansen, Finance Director

Financial Dynamics
Tel: +44 (0)207 831 3113
Jonathan Birt /Mo Noonan

Om Axis-Shield
Axis-Shield er et internasjonalt in vitro diagnostiseringsselskap, med hovedkvarter i Dundee, og med forsknings- og produksjonsfasiliteter i Dundee og Oslo. Konsernet er spesialisert leverandør av diagnoseinstrumenter og tester for det sterkt voksende markedet for testing på legekontorer, samt utvikling, produksjon og markedsføring av innovativt rettighetsbeskyttet iagnostiseringsutstyr til kliniske områder som kardio-vaskulære og nevrologiske sykdommer, reumatoid artritt og diabetes.

For mer informasjon om Axis-Shield, se
www.axis-shield.com

Source: Millistream