Aker Bio

Aker BioMarine tester krillolje på verdens tøffeste elitesoldater

Pressemelding   •   sep 15, 2016 08:47 CEST

15. September, 2016 – Oslo, Norge: Aker BioMarine har inngått et samarbeid med det Medisinske Universitetet i South Carolina og National Institutes of Health for å gjennomføre en omfattende forskningsstudie på elitesoldater. Studien skal evaluere effekten av krillolje på prestasjonsevne og mestring under stress hos rekruttene ved lederkurset for infanterioffiserer i den amerikanske hæren og hos de som trenes til å bli U.S. Rangers.

I henhold til en rapport fra det amerikanske Forsvarsdepartementet fra 2013, er forbedring av den mentale og fysiske prestasjonsevnen hos soldatene utpekt som et av de viktigste satsningsområdene for å bedre stridsevnen. I følge rapporten ligner dietten til soldatene i det amerikanske forsvaret et helt vanlig moderne kosthold. Dette kan føre til at soldatene blir overbelastet, stresset og har dårlig helse. Mangelen på flerumettede omega-3-fettsyrer i det moderne kostholdet fremheves i rapporten, som videre foreslår å studere spesifikke effekter av disse fettsyrene, som kan føre til økt prestasjonsevne under stress.

Formålet med studien er å undersøke om krillolje kan bedre prestasjonsevnen hos elitesoldatene i U.S. Rangers i den amerikanske hæren. Studien er randomisert, dobbeltblindet og placebokontrollert og vil involvere mer enn 400 soldater. Studien er forventet å avsluttes i mars 2018.

«Det siste århundret har næringsinnholdet i maten endret seg betydelig og ført til en dramatisk endring i fettsyreprofilen hos folk flest, med en økning i omega-6-fettsyrer på bekostning av omega-3-fettsyrer. På samme tid øker kunnskapen rundt fordelene ved omega-3,» sier Kapt. Joseph Hibbeln, M.D., National Institutes of Health.

«Denne studien skal undersøke om tilskudd av krillolje kan forbedre kognitive prosesser som påvirker soldatenes prestasjonsevne. Dette kan igjen ha en målbar effekt på mental helse og prestasjon under det ekstreme stresset forbundet med militær trening av elitesoldater», sier studieleder Bernadette P. Marriott, PhD, professor og direktør ved det Medisinske Universitetet i South Carolina.

«Vi er spesielt interessert i å studere krillolje fordi omega-3 fettsyrene i krillolje er bundet til fosfolipider, og dermed har et bedre opptak i kroppen,» uttaler nevropsykolog, Dr. Travis Turner ved det Medisinske Universitetet i South Carolina.

Hva betyr det for folk flest?

De potensielle fordelene for det amerikanske militæret er åpenbare, men de prestasjonsfremmende effektene av krillolje kan også ha betydelige fordeler for folk flest.

«Inntak av omega-3 er vesentlig for å leve et produktivt og sunt liv. For eksempel er oppmerksomhet og håndtering av stressende situasjoner viktig for hverdagslige aktiviteter som trygg bilkjøring, foreldrerollen, akademisk utvikling og generelt håndtering av utfordringer i arbeidslivet,» forklarer Marriott.

Ifølge Marriott kan denne studien potensielt gi uvurderlig informasjon som viser at krillolje har effekter som øker prestasjon under stress, ikke bare for elitesoldater, men også for vanlige mennesker.

Bilder: http://www.akerbiomarine.com/media/press-kit/

For intervjuer eller mer informasjon, ta kontakt med:

Katrin Berntsen

Kommunikasjonsdirektør

92054570

katrin.berntsen@akerbiomarine.com

Aker BioMarine

Aker BioMarine er et integrert bioteknologiselskap. Gjennom en optimalisert verdikjede utvikler og leverer selskapet høyverdige produkter til markeder for fiske- og dyrefôr, kosttilskudd og farmasøytiske ingredienser. Selskapets kjerneaktiviteter er fangst, produksjon, salg og markedsføring av krillbaserte produkter.