Otera

Alle krefter ble mobilisert

Pressemelding   •   nov 16, 2016 20:54 CET

Nærmere 100 ansatte i Otera jobbet i forrige uke på spreng for at alle på Agder skulle få strømmen tilbake. Drone ble også brukt for å lokalisere feil.

- Vi samlet nesten alt vi har av tropper for å bistå Agder Energi Nett i det massive ryddearbeidet. Mange montørlag fra Flekkefjord og Lyngdal reiste til Aust Agder og var der i flere døgn for å hjelpe til, sier Geir Aabel, leder for Elkraft Agder i Otera.

Aksjonen som har fått navnet"Nedsnødd 2016", varte i nesten fem døgn. På det meste var nærmere 10 000 husstander på Agder uten strøm.

- Vi startet med beredskap allerede tidlig lørdag og har holdt på helt til torsdag. En så stor feilsituasjon kan jeg ikke huske å ha opplevd siden 2006. Mange hundre, ja kanskje så mye som tusen trær hadde veltet over strømlinjene og førte til at det var veldig tidkrevende å rydde opp, sier Aabel.

Teknologi til hjelp

Før sommeren gikk Otera til innkjøp av droner. Forrige uke fikk de testet hva den nye teknologien kan bidra med.

- Dronen sparte oss for over en times arbeid på det ene stedet. Der kunne vi fly for å sjekke forholdene og lokaliserer feil uten at vi måtte kave oss gjennom masse snø, sier Dani Johansen, energimontør i Otera. Han var en av de som hadde reist helt fra Flekkefjord til Arendal for å hjelpe til.

- Jeg kan aldri huske å ha sett et stort skadeomfang noen gang. Det var nesten som en slagmark som møtte oss. Vi sto å tenkte "hvor skal vi begynne". Da var det godt å ha drone til å få oversikt, sier Johansen.

Takker for formidabel innsats

- Det er lagt ned en formidabel innsats den siste uken, sier Steffen Syvertsen, styreleder i Otera Infra.Tirsdag var han ute og besøkte et av montørlagene som jobbet med å bytte en ødelagt trafo som forsynte 5 – 10 husstander i Birkeland.

- Montørene viser et enormt pågangsmot og vilje til å hjelpe kunden når det trengs. De har reist langt for å bistå konkurrenten også i områder som Otera i dag ikke har ansvaret for, sier Syvertsen.

Mest fornøyd er styrelederen med at alle har kommet trygt hjem etter det omfattende arbeidet.

- I Otera setter vi alltid HMS og sikkerheten først, og det at vi under slike forhold, med veldig lange arbeidsdager, mye snø, uoversiktlige og til dels farlige situasjoner har klart å unngå ulykker med personskade, det vitner om at dette er ansatte som kan jobben sin, sier Syvertsen.

For ytterligere informasjon, kontakt:

Leder for Elkraft Agder i Otera;Geir Aabel, 905 81 819, geir.aabel@otera.no

Om Otera

Otera bygger, drifter og vedlikeholder teknisk infrastruktur i Norge og Sverige. Kundene er offentlige og private virksomheter innenfor elkraft, samferdsel og telecom. Otera består av fire selskap med til sammen ca. 440 ansatte, og er eid av Agder Energi, Norges fjerde største energiprodusent. Hovedkontoret ligger i Kristiansand, og Jan Sigvartsen er administrerende direktør

For ytterligere informasjon: www.otera.no