Norges Kampsportforbund

Alt klart for tidenes karate NM 19. mars!

Pressemelding   •   okt 05, 2010 13:10 CEST

Norges Kampsportforbund arrangerer karate-NM for flere ulike karate disipliner lørdag 19.mars i Oslo. Det vil bli norgesmesterskap for seniorer i semikontakt og fullkontakt karate innenfor godkjente regelverk, herunder WKF, fullkontakt og shobu  ippon. I tillegg vil det være norgesmesterskap for juniorer og ungdommer.

De innledende rundene og en del av finalene arrangeres på Domus Athletica på dagen, mens selve finaleshowet arrangeres på Thon Hotel Ullevaal fra klokken 18:00-20:00. Det deltar 306 utøvere fra 61 klubber i norgesmesterskapet.

WKF karate er den offisielle konkurranseformen som er anerkjent av IOC, mens fullkontakt og  Shobu ippon er supplerende disipliner med egne konkurranseregler. Norges Kampsportforbund har mange tusen medlemmer som trener og konkurrerer fullkontakt og shobu ippon i en eller annen form. Kampsportforbundet har samlet alle, og tilrettelegger nå for et felles Norgesmesterskap for alle disiplinene. Norges Kampsportforbud er arrangør, mens Oslostudentenes idrettsklubb og Sakura Karate er tekniske arrangører.

Finaleshow
- Vi tror at dette kommer til å bli et fantastisk karate NM med mye fart og spenning. Blant annet vil det bli et eget finaleshow med oppvisning på kvelden, sier seksjonsleder for karate Kjell Sivertsen i Norges Kampsportforbund, som har stor tro på at norgesmesterskapet vil få stor deltagelse fra hele Norge. I fjor ble felles NM arrangert for første gang med stor suksess og det deltok 428 utøvere fra 61 klubber. Narve Læret som har 14 hardtslående verdensrekorder kommer for å holde et knuseshow.

Media
Alt ligger til rette for at det vil bli mange spennende dueller. For det første er det knyttet stor spenning i forbindelse med hvem som kommer til å vinne kongepokalene. For det andre vil uttak til nordisk mesterskap, som arrangeres i Finland i april, bli gjort etter NM.

Jan-Rhoar Skjøndal fra Flaktveit som er en av Norges tøffeste fightere skal delta i fullkontaktsklassen. Jan-Rhoar har som målsetting å kjempe om fem NM gull i år. Det første muligheten er i karate. I april skal han delta i , boksing og kicboxing. Etter sommerferien er det wushu og WTF-Taekwondo.

Ytterligere informasjon og akkreditering for media fås ved å kontakte Norges Kampsporforbund ved sportssjef Dag Jacobsen dag@kampsport.no telefon: 922 55 988.

Alle påmedlinger og oversikter ligger her http://www.kampsport.no/portal/page/portal/ks/forbund/nyhet?element_id=4800318

Norges Kampsportforbund (NKF) er det tiende største særforbundet under Norges idrettsforbund og olympiske og paralympiske komité (NIF). Forbundet er lokalisert på Ullevål stadion i Oslo. NKF organiserer over 20 kampidretter, hvorav karate, taekwondo, jujutsu og wushu er de fremste konkurranseidrettene.