X Games Norway

Anbudskonkurranse for slopestyle i 2017

Pressemelding   •   feb 08, 2016 17:45 CET

Om to uker er det X Games i Oslo med Big Air, skateboarding og halfpipe. Arrangøren vil ha slopestyle på programmet i 2017. De største alpinanleggene i Norge inviteres nå til en anbudskonkurranse om å levere slopestyle til X Games Oslo 2017.

Slopestyle har vært på programmet i X Games siden 1997 hvor Daniel Franck tok gull. De siste 10 årene har slopestyle utviklet seg til å bli den største grenen innen snowboard og ski. Nå får Hemsedal, Trysil, Hafjell, Norefjell eller Oslo Vinterpark mulighet til å bli med på X Games-festen i 2017. Alle har i dag får invitasjon til å legge inn tilbud på å gjennomføre slopestyle i neste års arrangementet.

Slopestyle er en krevende øvelse å produsere. Løypa er lang og krever mye snø. Dette var hovedårsaken til at det ikke ble slopestyle i Oslo Vinterpark for X Games Oslo i 2016. Samtidig som det koster penger og innsats for å gjennomføre en slopestyle-konkurranse på dette nivået, er gevinstene også høye.

X Games når unge mennesker over hele verden på tv og digital. De har en enorm følgeskare i sosiale medier. Og publikumsinteressen er fantastisk. For X Games Oslo er nå flere øvelser og billettyper utsolgt. X Games Oslo vil sette en ny standard i Norge for hvordan idrettsarrangementer utnytter digital kommunikasjon, sier Henning Andersen i SAHR Concepts, som produserer arrangementet for TV 2.

Den siste store slopestyle-konkurransen på norsk jord var under Snowboard-VM i 2012. Konkurransen var en stor suksess og ble vunnet av amerikaneren Chas Guldemond. Norge har en rekke gullkandidater til en X Games slopestyle-konkurranse på både snowboard og ski. Ståle Sandbech, Mons Røisland, Torgeir Bergrem, Silje Norendal, Tiril Sjåstad Christiansen, Johanne Killi og Øystein Bråten er noen av Norges sterkeste kort.

Svarfrist for anbudskonkurransen er mandag 22 februar klokken 16. Endelig beslutning om slopestyle i 2017 er avhengig av fullfinansiering av arrangementet.

Henning Andersen, CEO Sahr Concepts, 906 95 119

X Games Oslo arrangeres for første gang siste uken i februar 2016.
Siden unnfangelsen i 1995 har ESPNs X Games blitt den ledende ekstremsportskonkurransen. X Games har også blitt en sterk merkevare for livsstil og et viktig utstillingsvindu for verdens beste actionsportsutøvere. Arrangementene skjer i tett relasjon med vertsbyene. I løpet av de to siste tiårene har X Games gjennomført actionsportkonkurranser og arrangementer med stor suksess i store deler av verden, i land som Brasil, Tyskland, USA, Spania, Frankrike, Canada, Kina, Japan, Korea, Malaisia, Mexico, Singapor, Taiwan og på Filipinene. Siden 2013 har X Games utviklet seg fra rendyrkede actionsportskonkurranser til komplette kulturopplevelser for unge mennesker – og andre som setter pris på kultur og actionsport. X Games har blant annet hatt opptredener fra artister som Kenye West, Nicki Minaj, Tiesto, og 50 Cent.