Andreas Bakkerud

​Andreas Bakkerud prøver nye utfordringer

Pressemelding   •   jul 08, 2016 11:15 CEST

Andreas Bakkerud tar ikke ferie og senker skuldrene etter sine to svært sterke seirer i VM-rundene i rallycross i Norge og Sverige. Denne sommeren og høsten står nye utfordringer i tilegg til rallycrossen klare: - Vi skal kjøre resten av sesongen i NTCC med en Ford Mustang eid av Amcar Norge. For meg handler det om å hele tiden finne nye områder å utvikle meg på, så dette blir spennende og lærerikt forteller Bakkerud

NTCC, eller Norwegian Thundercar Championship, er en asfaltracing klasse med løp både i Norge og Danmark. Bilene er bygd opp som en rør-ramme med ulike chassis over.
Bilen Bakkerud skal kjøre er en Ford Mustang, som eies av Amcar Norge.
- Vi kikket på flere grener, men asfaltracing er neste steg fra gokart som jeg kjører mye.

NTCC serien har et kult konsept, og veldig mange gode sjåfører. Det blir tre ulike type baner og mye nytt – men det blir spennende, sier Bakkerud.

Bakkerud er klar på at han tross gode resultater på rallycross-banen har mye igjen å lære:
- To av mine argeste konkurrenter i VM i rallycross, Mattias Ekstrøm og Johan Kristofferson kjører full sesong i henholdsvis DTM og STCC. Skal vi være med å kjempe, må vi prøve nye ting. Jeg har fulgt sendingen på TV2 Sportskanalen og ikke minst min Team Norway kollega Marius Nakken tett de siste sesongene. Så når Amcar ble med på laget med denne bilen så var valget enkelt. Hovedfokus for meg er trening og utvikling – men når starten går og hjelmen er på vil man jo alltid vinne, ler Bakkerud.

Bakkerud lanserte bilen under Gatebil festivalen på Rudskogen fredag.
En naturlig arena i følge Bergenseren: - Dette er jo Norges største motorarrangement, og her møter vi folk fra alle typer motorgrener. Vi har også felles hovedsponsor i Monster Energy, så det er en viktig arena for meg å være på. En annen viktig faktor er jo at det andre løpet i serien kjøres her på Rudskogen i September, så for meg er dette en viktig test også.

Å etablere et nytt team og få det praktiske på plass er også en ny utfordring for Bakkerud:
- Det er første gang vi har koordinert noe som har med det praktiske rundt løpsbil siden 2010, så det var litt gøy! Vi har fått utrolig god hjelp av NTCC, SEB PowerGroup og Amcar for å få dette til. En stor takk også til mine lokale #BakkerudBLUE partnere som støtter oss økonomisk. Uten dem hadde vi ikke kommet langt, forteller Bakkerud stolt.
Terminliste for NTCC 2016:

30. – 31. Juli – CityRace København

27. - 28. August - Jyllandsringen

10. - 11. September - Gatebil Rudskogen

24.- 25. September - Jyllandsringen

Fakta Andreas Bakkerud
Født: 10.10.91
Bor: Bergen
Team: Hoonigan Racing Division // Ford Performance
Bil: Ford Focus RSRX. (Firehjulstrekk, 600 hk og 0-100 km/t på 2.2 sekunder).

Medlem av Team Norway - Norges Bilsportforbuds elitesatsning

Meritter: