HP Norge AS

Anita Krohn Traaseth blir ny administrerende direktør i HP Norge

Pressemelding   •   mar 14, 2012 16:38 CET

Oslo, 14.mars, 2012 – Anita Krohn Traaseth (40) har i dag blitt utnevnt til administrerende direktør for IT selskapet HP Norge. Hun overtar som toppsjef for Norges ledende IT-leverandør med mer enn 4 milliarder i omsetning, ca. 450 medarbeidere og så godt som alle store offentlige og private virksomheter i Norge på kundelisten, direkte eller via partnere. Hun tiltrer sin nye rolle 2.april.

Krohn Traaseth vil fokusere på å styrke selskapets brede portefølje av hardware, software og tjenester, samt videreføring og forsterkning av HPs vekst og ledende posisjon i det norske markedet.

− Krohn Traaseth har mange års fartstid i IT-bransjen og har gjennom lederstillinger i både nasjonale og internasjonale selskaper tilegnet seg god forståelse for bransjen, som er viktig når vi skal levere effektive teknologiløsninger som hjelper personer og bedrifter til å adressere sine utfordringer og forbedre måten de arbeider på. Hennes sterke fokus på vekst og gode lederegenskaper gjør Krohn Traaseth godt rustet til å lede HP Norge fremover, sier Daniels, vice president and managing director for HP General Western Europe.

Dette er første gang HP utnevner en kvinnelig administrerende direktør i Norden.

Krohn Traaseth begynte i HP i 2009, som leder for HP Software i Norge. Hun startet sin karriere som Trainee i IBM i 1996 og har senere hatt flere lederstillinger, blant dem administrerende direktør for Simula Innovation AS og strategisk direktør i Det Norske Veritas Software.
De siste åtte månedene har hun ledet HP global accounts og Enterprise Services i HP Norge.

− Jeg ønsker å bidra til at IT, som er selve plattformen for vekst i alle andre næringer, blir utpekt som nasjonalt hovedsatsningsområde. Det norske IT markedet vokser dobbelt så raskt som bruttonasjonalproduktet, og offentlig sektor er den viktigste driveren med 31 prosent av alle IT innkjøpene. Rigmor Aasruds arbeid med å utforme fremtidens nasjonale strategi for innovasjon og verdiskaping med IKT – Den digitale agenda – er en av de viktigste politiske strategier i fremtiden, da den danner fundament for hele næringsutviklingen og transformasjonen i Norge, sier Krohn Traaseth.

Krohn Traaseth har mottatt en rekke utmerkelser de senere årene, blant annet ble hun i fjor nominert til beste kvinnelige leder i bransjen av Od@-nettverket. Krohn Traaseth var også blant Norges største ledertalenter i e24 sin kåring i 2009.

Om HP

HP er verdens største IT-leverandør med virksomhet i mer enn 170 land over hele verden. Vi utforsker hvordan teknologi og tjenester kan hjelpe personer og bedrifter til å adressere sine problemer og utfordringer, og realisere muligheter, forventninger og drømmer. Vi bruker nye tanker og ideer til å lage enklere, mer verdifulle og mer pålitelige opplevelser med teknologi, og arbeider kontinuerlig for å forbedre måten våre kunder lever og arbeider på.
www.hp.no