Norges Kampsportforbund

Anna Knutsen vant sølv i europacupen i jujutsu

Pressemelding   •   mar 25, 2012 08:48 CEST

Anna Knutsen fra Kristiansand jujutsu klubb imponerte i  europacupen for jujutsu som ble arrangert i Hanau i Tyskland i helgen ved å vinne sølv i klassen fighter kvinner -55 kilo. Anna Knutsen som i fjor vant VM bronse kjempet seg helt frem til finalen hvor hun møtte Many Sonnemann fra Tyskland som er regjerende verdensmester. Den tyske jenta ble for sterk og vant finalen.

Anna Knutsen fra Kristiansand satser hardt, hun trener og konkurrer også i karate og judo for å bli en bedre jujutsu utøver og i sommer skal hun på en lengre treningssamling til Kina som et ledd i forberedelsene til VM som arrangeres i Wien i november.

Andre resultater
Tommy Langaker fra Haugesund jujutsu klubb deputerte som seniorutøver i mesterskapet ble slått ut i de innledende kampene.

Det deltok over 300 utøvere fra 16 nasjoner i europacupen i Hanau.

Hva er jujutsu
I jujutsu konkurreres det i Duo og Fighting :

Duo er en meget krevende teknisk idrett innen oppvisning som går ut på at to par konkurrerer mot hverandre. Hvert par viser innøvde jujutsu teknikkprogrammer på kommando fra en dommer. Dette gjøres i fire omganger og det paret som scorer flest poeng vinner. Det konkurreres i herre, dame og mix klasser.

I fighting konkurrer man direkte mot en motstander. Konkurransen er oppdelt i vektklasser for både damer og herrer. Man konkurrer i 1 runde à 3 minutter. Konkurranseformen inneholder både slag, spark, kast og grep hvor den som scorer flest poeng vinner. Kun semikontakt tillates på slag/spark delen

Norges Kampsportforbund (NKF) er det niende største særforbundet under Norges idrettsforbund og olympiske og paralympiske komité (NIF). Forbundet er lokalisert på Ullevål stadion i Oslo. NKF organiserer over 20 kampidretter, hvorav karate, taekwondo, jujutsu, wushu og kendo er de fremste konkurranseidrettene.