Mellora AS

Ansatte i hele verden bruker den norske appen «HSEQ»

Pressemelding   •   aug 16, 2012 16:18 CEST

iPhone og Android

Ansatte i bedrifter lokalisert i land som USA, Sør-Korea, Nederland, Saudi Arabia og Norge bruker daglig appen til å forbedre sine bedrifters arbeidsprosesser og produkter. Fordelingen mellom brukere av iPhone og Android viser p.t. at ca 60 prosent av nedlastingene gjøres til en Android-telefon, mens 40 prosent går til iPhone. Appen fins i en forenklet gratisversjon med reklame samt som en fullversjon som koster en amerikansk dollar.

Skreddersydde versjoner

- Selskaper fra både inn- og utland kontakter oss daglig for å sjekke opp muligheten til å få sin egen skreddersydde versjon av appen, forteller daglig leder i Mellora, Trond Hansen. Våre programmerere arbeider for tiden med en rekke spennende prosjekter, og nylig publiserte vi den første av mange spesialversjoner til et stort Nederlandsk selskap, fortsetter Hansen.

Et udekket behov

Trond Hansen forteller videre at metodene for innrapportering av hendelser knyttet til kvalitet og HMS har stått stille alt for lenge, og at det var årsaken til at appen ble utviklet.

- Som fagperson innen feltene kvalitet og HMS, har jeg lenge sett behovet for et verktøy som «HSEQ», men jeg hadde vel egentlig aldri tenkt at det var jeg selv som skulle være den første i verden som lanserte et sånt produkt, sier Hansen. Hansen forteller videre at selve prosessen fra tegnebrettet til ferdig produkt har vært lang, og at det underveis har blitt gjort betydelige endringer i forhold til hvordan den første versjonen av appen var.

Fornuftig forbedring

Mellora har bevisst valgt å bygge forretningsmodellen sin opp rundt «Keep It Simple» prinsippet. Det vil si at appen er laget med et enkelt brukergrensesnitt, slik at verktøyet skal være attraktivt å bruke for alle og enhver i et hvert selskap verden over.

- Mine snaut 20 år i bransjen har lært meg mye, men blant det viktigste er nok det at vi såkalte HMSK-mennesker fort kan bli en litt sær rase som kompliserer og byråkratiserer det som omhandler kvalitet og HMS, forteller Hansen. Melloras mål er å endre den trenden. Bringe tilbake fokuset på det som er viktig, nemlig det å få alle i en organisasjon med i det viktige HMSK-arbeidet. La alle bidra til å forbedre bedriftene de jobber og å redusere risikoen for at ulykker skal oppstå. Først når alle er med, kan det sies at HMSK-arbeidet fungerer tilfredsstillende. «HSEQ» skal være med å bidra til denne forenklingen, verken mer eller mindre, avslutter Trond Hansen.

For mer informasjon, kontakt Mellora på telefon 41276710.

Appen "HSEQ" fra Mellora skal være verdens mest brukte smarttelefon-app for rapportering av hendelser, avvik og forbedringsforslag relatert til helse, miljø, sikkerhet eller kvalitet (HMSK - HSEQ på engelsk).