Norvital

Antioksidanter gjør livet på jorden mulig!

Pressemelding   •   okt 09, 2012 08:32 CEST

Antioksidantene er kroppens naturlige forsvar mot reaktive oksygenforbindelser, som for eksempel frie radikaler. Antioksidantene har evnen til å forebygge skader som oppstår på celleoverflaten i alle kroppens celler. Antioksidantene kan rett og slett lamme reaktive oksygenforbindelser og reparere skade som har oppstått. Sjansen for at skadelige reaktive oksygenforbindelser oppstår øker når kroppen blir utsatt for ulike former for stress. Stress kan være en psykologisk faktor, men det kan også skyldes ytre påvirkning som sol, røyking, fedme, forurensing, usunn mat og overdreven trening.

Når kroppen forbruker oksygen oppstår det reaktive oksygenforbindelser i kroppen. Dersom det er ubalanse mellom disse oksygenforbindelsene (også kalt frie radikaler) og forekomst av antioksidanter i kroppen oppstår noe som heter oksidativt stress. Antioksidanter beskytter kroppen for de verste skadelige effektene av oksidativt stress, og kan dermed bidra til å fremme gode helseeffekter. Noen av de oksidative reaksjonene kan imidlertid være positive, de er f.eks. avgjørende for å forhindre smitte. Av den grunn er det ikke meningen at antioksidanter skal ødelegge alle de frie radikalene i kroppen, men derimot regulere dem slik at de holdes på et akseptabelt nivå.

Oksidativt stress er en form for ubalanse i kroppen, og kan i høyeste grad påvirke endringer i kroppen relatert til aldring. Også her spiller antioksidanter en viktig rolle. Kroppen produserer selv en viss mengde antioksidanter, resten får vi gjennom kostholdet. Mengden antioksidanter i kroppen øker når vi spiser frukt, bær og grønnsaker.

Vitamin C og E er viktige antioksidanter

Vitamin C og E er vitaminer som også fungerer som antioksidanter. Vitamin C, også kjent som askorbinsyre, tilhører gruppen av vannløselige vitaminer. Dette betyr at det raskt vil skilles ut av kroppen. Vitamin C fungerer som en antioksidant og viktige kilder er sitrusfrukter, brokkoli, grønn salat, poteter, jordbær, rå kål og tomat. Vitaminet er viktig for jernopptaket - det bidrar til et styrket immunforsvar, samt opprettholder normal forbrenning. Mangel på vitamin C kan føre til blødende tannkjøtt, svekket immunforsvar og plager med ledd. C-vitamininnholdet i mat kan påvirkes ved produksjon og tilberedning, det er derfor viktig å spise frisk frukt og grønnsaker hver dag. Det kan være nyttig å supplere med et kosttilskudd, dersom man sliter med å få i seg nok frukt og grønnsaker.

Vitamin E, også kalt tokoferol, er et fettløselig vitamin og er med på å beskytte cellene mot oksidativt stress. Vitamin E finnes naturlig i bl.a. hvetekim, nøtter, frø, helkorn, grønn salat og vegetabilske oljer. Vitamin E har som sin viktigste oppgave å beskytte celleoverflaten mot oksidativt stress. Vitaminet fungerer som antioksidant i kroppen og samarbeider med andre antioksidanter som f.eks. vitamin C.

Om Norvital

Norvital har sin base og sitt utspring på Myre i Vesterålen. Gjennom mange år har vi sendt ut tusenvis av pakker med helsekost til postkasser i både Norge, Sverige og Finland. Norvital har på den måten bidratt til en bedre helse for det nordiske folk.

Norvital er i dag et av Norges ledende selskap innen salg av helsekostprodukter direkte til forbruker. Selskapet ble opprettet i 1998, og har med årene utviklet seg betydelig hva angår størrelse og omsetning. Norvital har posisjonert seg i markedet ved at man i større grad selger produkter som innehar dokumenterte effekter stadfestet gjennom vitenskapelige undersøkelser.

Kosttilskudd basert på naturlige ingredienser kan være et verdifullt supplement for å bidra til å opprettholde en god helse. Vi vet alle at en god helse er et positivt utgangspunkt for å leve et godt liv! Les mer om oss på: http://www.norvital.no/