VitOmega

Antioksidanter og vitaminer mot aldringstegn

Pressemelding   •   apr 18, 2013 12:05 CEST

Huden utsettes konstant for påvirkninger, som kan være med på å forårsake aldring. Det er i hovedsak to grunner: ytre påvirkning som UV-stråling, og biologisk. Etter en lang og mørk vinter er det deilig å kjenne at solen varmer igjen. Det blir varmere, vi kaster litt klær og går mer barhudet. Før brunfargen kommer gjerne solbrenthet. Dessverre lærer vi ikke alltid fra år til år.

Ved aldring mister huden sin naturlige evne til å produsere nok kollagen og elastin, som gjør at huden holder seg stram og elastisk, samtidig som bindevevet brytes ned. Tørr og sprukken hud oppstår gjerne når vi oppholder oss for mye innendørs i tørt klima, utsetter huden for mye vasking samt kulde og sol. Forskning viser også at forurensning skader huden i tillegg til røyking.

Livsstil, miljø og arv er faktorer som påvirker aldringsprosessen i huden.

Soling
Solen gir oss energi og påvirker både søvnmønster, hormoner, humør og overskudd. Lyder og lukter oppleves annerledes og varmen fra sola gir en følelse av velvære. Solen påvirker oss positivt og gir liv til naturen rundt oss. Likevel vet de fleste at UV-strålene fra solen også er skadelig for huden, og bør tas på alvor. Nordmenn får lite sol i vinterhalvåret. Vi bør derfor være ekstra varsom når vinterblek hud skal møte årets første stråler.

På lang sikt kan overdreven soling gi deg grove rynker, rød og flasset hud, og skjemmende pigmentflekker. Solen påvirker oss utvilsomt positivt, men vis solvett å ta noen forhåndsregler for huden. Vinterblek hud er ekstra utsatt for UV-stråler, og blir lett brent eller får solskader.

Stråling også om vinteren
Vi blir også utsatt for stråling om vinteren, noe man fort kan glemme på kalde vinterdager. Selv om det er vinter inneholder dagslyset like mye UVA-stråler som om sommeren, og det er UVA-strålene som forårsaker aldring i huden.

Antioksidanter og aldringstegn
Det er flere ting du bør tenke på hvis du vil ta vare på huden din -og noe av det viktigste er ha et kosthold rikt på umettet fett, antioksidanter og vitamin D, eller i form av kosttilskudd.

Vitamin E er en kraftig antioksidant som bidrar til å beskytte cellene mot oksidativt stress, og beskytter dermed huden mot rynker. Vitamin A bidrar til å bevare normal hud, og kan forebygge tidlig aldring av huden. Vitamin D er viktig for cellefornyelsen i huden. Celledeling i kroppen er grunnlaget for vekst og dannelsen av nytt vev. Vitamin D er viktig for å bevare normal celledeling i kroppen.

VitoMaris tilfører kroppens daglige behov av omega 3, med ekstra høy andel DHA – den viktige fettsyren. VitoMaris inneholder også vitamin A og E som er sterke antioksidanter, samt vitamin D, som er viktig for hud, muskler og immunforsvar.

Om VitOmega

VitOmega AS selger naturlig kosttilskudd uten kunstige tilsetningsstoffer. Selskapet selger det anerkjente omega 3-produktet VitoMaris, som har ekstra høyt innhold av DHA, SterK2 med blant annet vitamin K2, VitMulti vitaminer og mineraler, samt energitilskuddet VitAktiv Q10 med vitamin C.

VitOmegas produkter består av helt naturlige råvarer som har dokumentert effekt. Selskapet følger EU’s regler for dokumentasjon av godkjente helsepåstander (EFSA). Alle produktene er dessuten produsert etter Good Manufacturing Practice, med høye kvalitetskrav.

Kontakt:
Markedssjef Ann-Christin Bakke: annb@vitomega.no / 926 34 602