Nyhetstips

Arbeidsgivere vil rekruttere mer i 2010

Pressemelding   •   des 14, 2009 10:56 CET

Nesten halvparten av alle arbeidsgivere i Europa, USA og Asia vil øke sine investeringer i rekruttering og Employer Branding i 2010, viser en fersk undersøkelse gjort av Universum blant HR-ansvarlige i 600 virksomheter. Seks av ti arbeidsgivere tror dessuten at den økonomiske situasjonen i 2010 blir bedre enn i 2009.
-Endringer i rekrutterings- og Employer Branding-investeringer gir ofte et tidlig varsel på opp- og nedturer i økonomien. Dette er et tydelig positivt signal for 2010, sier Carlo Duraturo, direktør for Norden i Universum.
Tallene viser at 60 prosent er positive, 35 prosent er usikre, og kun 4 prosent er negative om neste års økonomiske situasjon. Selv om et visst antall HR fagfolk fortsatt er usikre, som reflekterer forsiktighet blant noen selskaper, vil arbeidsgiverne begynne å rekruttere igjen.
I forhold til 2009 vil rekrutteringen av nyutdannede og yrkesaktive ventes å stige til neste år. 32 % tror det vil bli en økning i rekruttering av nyutdannede, mens 38 prosent sa at rekrutteringen vil stige blant yrkesaktive.
Undersøkelsen viser også at gjennomsnittlig forventet turnover for neste år ventes å ligge rundt 8,3 prosent. I forhold til 2009, hvor gjennomsnittet lå på 7,8 prosent. På et regionalt nivå, forventes høyeste turnover å være i Vest-Europa på 10,9 prosent og laveste er Sentral-Europa på 6,5 prosent. For andre regioner er prognosen fra høyeste til laveste, 10,1 prosent for USA, 9,7 prosent for Asia og til slutt 6,8 prosent for Norden.
-Varselet om høyere turnover kan ses på som logiske, sier Carlo Duraturo. -Turnover er kjent for å øke når tidene bedres og arbeidstakere tør å prøve noe nytt, og av den grunn er bedrifter spesielt i år bekymret for påvirkningen de negative tidene har hatt på ansatte og påfølgende konsekvenser når tidene snur, sier Duraturo.
De 600 HR-ansavrlige ble også spurt om hva de så på som den største Employer Branding-utfordringen i 2010. Særlig var det to ting som gikk igjen: 1) Å overvinne negativiteten som har slått rott grunnet nedgangstiden og 2) Behov for å sikre sine talenter slik at de ikke blir rappet av konkurrentene.
For ytterligere informasjon, kontakt
Carlo Duraturo, direktør for Norden i Universum Communications i Norge