Innovasjon Norge Reiseliv

Arctic Race of Norway skal friste til norgesferie!

Pressemelding   •   mai 19, 2014 15:46 CEST

Etappene er offentliggjort og planene for folkefesten tar form. Nå gleder norsk reiseliv seg til å igjen ønske syklister, sykkelentusiaster og medier fra hele verden velkommen - til årets utgave av Arctic Race of Norway.

Fjorårets første utgave av sykkelrittet nord for polarsirkelen ble en kjempesuksess. Langs løypene var det en folkefest man sjelden ser maken til, syklistene lovpriste fantastisk norsk natur og medier fra hele verden fortalte hjem om Norge.

Sykkelturisme viktig i fremtiden
Listen er ikke lagt noe lavere i år. Snarere tvert i mot. Oppmerksomheten fra i fjor har gitt mersmak til nordnorske reiselivsdestinasjoner til å brette opp ermene, og forsøke å gjenskape stemningen og markedsføringssuksessen fra i fjor.

- Den internasjonale trenden er tydelig også i vår landsdel. Det er ikke lenger nok passivt å observere vår storslagne natur og tradisjonsrike kultur. Stadig flere ønsker seg en aktiv ferie, hvor sykkelturisme kan bli en fremtidig viktig nisje. Nord-Norge er kjent for opplevelsesbaserte turisme, og Arctic Race of Norway er en flott anledning til å vise verden mulighetene som finnes i Nord-Norge, sier Arne Trengereid, administrerende direktør i NordNorsk Reiseliv AS.

Markedsfører hele Norge med Visitnorway
Innovasjon Norge har vært en sentral samarbeidspartner i Arctic Race of Norway fra begynnelsen. Dette innebærer at Visitnorway-logoen er synlig langs etappene, ved start- og mål, under premieseremonien og i alle trykte- og nettbaserte publikasjoner.

- I fjor ble Arctic Race of Norway vist på TV i 154 land. Dette gir Norge en fantastisk oppmerksomhet vi ellers bare kan drømme om. Sykkelrittet, og den oppmerksomheten det får globalt, viser oss fram på en ny og spennende måte som reiselivsdestinasjon. I fjor fikk vi vist fram Bodø, Lofoten og Harstad. I år er det Troms og Finnmark som vil få mest oppmerksomhet. Men til syvende og sist er dette et arrangement hele Norge kan være stolte av å være vertskap for, og som vi håper vil stimulere til reiselyst i Norge, for både nordmenn og utenlandske turister, sier reiselivsdirektør Per-Arne Tuftin.

Innovasjon Norge og NordNorsk Reiseliv samarbeider om en pressetur for internasjonale reiselivsjournalister, som følger hele rittet. Dette er spesialtilpasset og gir i tillegg til sportslige opplevelser et innblikk i mye av hva landsdelen har å by på for turister. Det vil være et særlig fokus på naturbaserte opplevelser og aktiviteter.

Foto:S.Boue