Niels Torp+ Arkitekter

Arkitektkontor med vind i seilene

Pressemelding   •   sep 01, 2016 11:00 CEST

NIELS A. TORP TAR OPP NY PARTNER OG ANSETTER FLERE NYE ARKITEKTER

Niels A. Torp og Øyvind Neslein i Niels TORP+ Arkitekter tar opp Tord Kvien som ny partner. I 2014 ble Øyvind Neslein tatt opp som selskapets første partner. I 2016 kommer altså Tord Kvien etter.

Tord Kvien kom til Niels TORP+ som nyutdannet i1994 hvor han tidlig fikk prosjektlederansvar på deler av Alnasenteret i Oslo, Fra 2002 var han ansatt på et annet kontor, men kom tilbake til Niels TORP+ i 2011 og ble prosjektleder for flere spennende prosjekter; blant annet The Edge hotell i Tromsø.Tord er nå engasjert i flere forretningsbygg- og byutviklingsprosjekter i Tromsø, noe som passer Tord godt da dette er hans hjemmelige trakter, hvor han er godt kjent med naturen, lysforhold og klima. "Vårt kontor er dyktige til å skape og forsterke de gode egenskaper som enkeltbygg kan ha mot en større sammenheng. Møteplasser, åpenhet, lys, transparens og menneskelig skala er en rød tråd hos oss. Kombinasjonen av spennende formede bygg som også skaper et godt sosialt miljø er noe av det vårt kontor utmerker seg på, og som er vesentlig for oss, og jeg er stolt av å være en del av det" sier Tord Kvien.

Niels jobber fortsatt for fullt som kontorets arkitektfaglige leder, ansvarlig for prosjektutvikling og konkurranser, og har ingen planer om å trappe ned med det første. "Å være arkitekt er ikke først og fremst en jobb for meg, men en livsstil. Jeg har alltid vært genuint interessert i arkitekttur og byplanlegging, og kommer aldri til å gi meg med det". Niels A. Torp kom selv inn i firmaet 1965, som ansatt hos sin far og onkel i arkitektfirmaet Torp & Torp. Han ble partner i 1970 og overtok kontorets ledelse i 1974. "Nå, etter 51 år i eget selskap, føles det godt å slippe til litt yngre krefter på eiersiden, og jeg har god tro på at disse gutta fortsetter å ta ansvar fremover.

Øyvind Neslein har over 30 års fartstid i selskapet og er en av kontorets mest rutinerte. Han er fortiden prosjektleder for China Eastern Airlines Headquarter i Shanghai, kontorets aller største prosjekt så langt. Han kan også skilte med å ha vært prosjektleder for bl.a British Airways Headquarter i London, hvor han ledet vårt avdelingskontor i fem år, Ørnen Hotel i Bergen, Vulkan i Oslo, og flere av byggene på Tjuvholmen, hvor kontoret også var ansvarlig for masterplanen.

Niels, Øyvind og Tord ser lyst på fremtiden. Etter en liten nedgang i oppdragsmengde i deler av 2014 og 2015, er det igjen stor aktivitet med 700.000 m2 bygningsmasse under prosjektering. Vi har hittil i år ansatt 8 nye arkitekter, og vi søker i disse dager etter flere dyktige medarbeidere.

Niels er kjent for å være en mann med engasjement og sterke meninger, og han er heller ikke redd for å uttrykke dem, som for eksempel i Aftenposten i 2011 der han blant annet går hard ut mot uvettig utbygging i Oslos strandsone. (http://www.aftenposten.no/meninger/kronikk/Vi-har-gjort-nok-ugagn-na-174666b.html). Nå er det Filipstad utbyggingen som opptar en fortsatt like engasjert Torp. Han ble sammen med Arne Sødal invitert av beboerforeningene på Ruseløkka, Skillebekk og Skarpsno for å lage "Fjordbyparken, en grønn gave til Oslo". Planen er å vise at det finnes realistiske modeller for en human byutvikling som er til beste for Oslo og befolkningen. Niels trekker frem prisvinnende Tjuvholmen, hvor kontoret hadde ansvaret for masterplanen og flere av bygningene, som et godt eksempel. Det gjenstår fortsatt å se hva som skjer med Filipstad, siste ord er ikke sagt, men det er ingen hemmelighet at Niels ønsker MDG velkommen i Oslo.

Niels A. Torp ble i 1965 ansatt hos sin far og onkel i arkitektfirmaet Torp & Torp. Han ble partner i 1970 og overtok kontorets ledelse i 1974. I 1984 ble firmanavnet endret til Niels Torp AS Arkitekter mnal. Øyvind Neslein gikk inn som partner i 2014. Kontoret har i dag en blanding av ungdom og erfaring bestående av arkitekter, interiørarkitekter og urbane designere støttet av team med modellbyggere, arkitektoniske teknikere og administratorer.

Arkitekthuset har pr i dag ca 45 ansatte og er en kosmopolitisk praksis med plass til et vell av kulturer og språk, som for tiden er engasjert i en rekke dynamiske prosjekter i Europa, Arabia og Asia. De mest kjente prosjektene er nok British Airways hovedkontor, SAS hovedkontor, Bi Campus Nydalen, Vikingskipet på Hamar, flere prosjekter på Aker brygge og Tjuvholmen, Gardermoen terminalbygg og tårn (som del av Aviplan), China Eastern Airlines hovedkontor i Shanghai, Statoilbygget i Bergen, Royal Jordanian Airlines hovedkontor i Amman, Aker Solutions hovedkontor på Fornebu, Hotel Ørnen i Bergen, The Edge i Tromsø og 'The Soloist' i Belfast.