Fagforbundet for Industri Energi

Arthur Svensson-prisen 2011 tildeles Shaher Sae´d i palestinsk LO

Pressemelding   •   jun 10, 2011 10:12 CEST

LO - forbundet Industri Energi inviterer media til utdelingen av fagbevegelsens internasjonale pris for faglige rettigheter, 16. juni i Folkets Hus, Youngstorget i Oslo.

Årets Arthur Svenssons Internasjonale pris for faglige rettigheter tildeles den palestinske fagforeningslederen Shaher Sae´d, generalsekretæren i palestinsk LO, torsdag 16. Juni i Folkets Hus i Oslo. Over 200 gjester fra inn- og utland deltar under seremonien i Folkets Hus. Prisvinneren vil være tilstede under utdelingen av prisen.

Juryen, som består blant annet av de tidligere LO-lederne Gerd-Liv Valla og Yngve Hågensen, mener Shaher Sae´d har utvist enestående lederskap for den palestinske fagbevegelsen, under svært krevende politiske og økonomiske forhold. Synliggjøring av den politiske kampen kandidaten representerer har vært viktig i valget av prisvinner i år.

Program: Torsdag 16. juni:
Kl.       10.00   Seremonien starter i Folkets Hus i Oslo, Youngsgaten 11
Kl        12.30   Avslutning med lunsj som består av palestinske retter

Se ytterligere bakgrunn om prisen og prismottakeren på www.industrienergi.no .

Arthur Svenssons internasjonale pris
Arthur Svenssons Internasjonale Pris tildeles personer eller organisasjoner som har gjort en særskilt innsats for å fremme fagforeningsarbeid og faglige rettigheter nasjonalt og internasjonalt. Fjorårets pris gikk til Wellington Chibebe, generalsekretær i LO i Zimbabwe. Prisen er på NOK 500.000 og deles ut årlig. Prisen er oppkalt etter tidligere forbundsleder i Norsk Kjemisk Forbund, Arthur Svensson, som var spesielt opptatt av internasjonal politikk.

Juryen består av:
Leif Sande, komitéleder (Industri Energi), tidligere LO-ledere Gerd-Liv Valla og Yngve Hågensen, Randi Bjørgen (tidligere YS-leder), Helga Hjetland (tidligere leder av Utdanningsforbundet), Finn Erik Thoresen (styreleder i Norsk Folkehjelp) og Liv Tørres (politisk rådgiver).

Om Industri Energi:
Industri Energi organiserer 55 000 medlemmer innen produksjon av aluminium og andre metallproduserende industrier, solenergi, petrokjemisk og farmasøytisk industri, samt møbel og kjøkken. Industri Energi er også den største arbeidstakerorganisasjonen innen olje- og gassindustrien i Norge, i tillegg til innen glass- og keramiske virksomheter. Videre organiserer forbundet ansatte i miljøbedrifter, vaskerier, renserier, plastbedrifter, fiskefor- og fiskemelbedrifter, og en rekke andre bransjer. Forbundet organiserer medlemmer i et område som står for 80 prosent av den norske eksportverdien.

Spørsmål i forbindelse med prisutdelingen kan rettes til:
Kommunikasjonssjef Martin Steen, mob: 41 57 73 30, mail: martin.steen@industrienergi.no Kommunikasjonsrådgiver Christine Meling, mob 95 19 64 66, mail cmc@industrienergi.no

Meld gjerne din deltakelse til cmc@industrienergi.no . Det vil bli anledning for intervjuer med den palestinske fagforeningslederen ShaherSae´d. Følg også med på vårt nettsted for flere nyheter om prisvinneneren.