EDB Business Partner ASA

Avenir skal levere IT-prosjektledelse til Stortinget

Pressemelding   •   jan 18, 2010 09:12 CET

(Oslo 18. januar 2009) EDBs datterselskap Avenir er valgt som Stortingets eneleverandør av prosjektledelse for IKT-prosjekter. Avtalen strekker seg over fire år og har en verdi på inntil åtte millioner kroner.

"Muligheten vi nå får til å jobbe for Norges nasjonalforsamling er en ære og en tillit til Avenir som vi er meget stolte av. Leveransene til Stortinget vil kreve mye både av Avenir som selskap og den enkelte medarbeider som skal bidra til leveransen. Vi ser frem til å starte samarbeidet i årene fremover", sier Johnny Rindahl, konserndirektør for Applikasjonstjenester i EDB.

Mer effektivitet på Stortinget
Som Norges lovgivende forsamling har Stortingets representanter et økende behov for effektive, sikre og tilgjengelige IKT-løsninger. Landets folkevalgte representanter tar i bruk stadig nye måter å kommunisere internt og til sine velgere på gjennom sosiale medier, mobile løsninger og samhandlingsverktøy. Dette gir Stortingets administrasjon stadig nye utfordringer. I tillegg til de 169 representantene er det 450 medarbeidere i Stortingets administrasjon pluss 180 øvrige ansatte fra de politiske partier.

Avenir får nå ansvaret for å lede prosjekter innen implementering, endringer og nyanskaffelser til IT-systemene.

Avtalen med Stortinget er vunnet i konkurranse med de andre ledende konsulentselskapene på IT-siden i Norge. "Stortinget stiller strenge krav til sine leverandører, og Avenir er blant annet valgt fordi Stortinget har vurdert at selskapet kan tilby den beste kombinasjonen av kompetanse , erfaring og pris", sier Frode Rein, IKT sjef ved Stortinget.

Nye utfordringer vil prege leveransene
Avenir kommer inn som leverandør til Stortinget på et tidspunkt som er meget spennende og utfordrende. Sosiale medier som Facebook og Twitter er på full fart inn på Stortinget, med de nye mulighetene og sikkerhetsmessige utfordringene dette medfører.

Kontakter:
Johnny Rindahl, konserndirektør applikasjonstjenester EDB, tel: +47 982 24 977

Torgeir Kristiansen, informasjonssjef EDB, tel: +47 901 27 909

Om EDB
EDB Business Partner er et av Nordens ledende IT-konsern. Selskapet tilbyr løsninger som dekker hele bredden av virksomhetskritiske IT-tjenester. EDB skal være en sterk og nær partner som med dyp bransjekunnskap og internasjonal slagkraft hjelper sine kunder å ta ut det fulle potensialet i IT. Selskapet er representert i 13 land, har 6 000 ansatte og en årlig omsetning på omkring NOK 7.5 milliarder. EDB Business Partner er notert på Oslo Børs. www.edb.com