Norges Kampsportforbund

Banebrytende norsk/kinesisk samarbeid om kampsport

Pressemelding   •   jul 14, 2013 08:00 CEST

Norges Kampsportforbund har inngått samarbeid med Shanghai Sports Universitet om trening, utdanning og forskning.

- Skal vi være i verdenstoppen i kampsport, må vi samarbeide med de beste i verden. Denne avtalen vil gi norske utøvere og trenere direkte samarbeid med et helt unikt sportslig og faglig miljø, sier president Trond Berg i Norges Kampsoprtforbund.

Shanghai Sports Universitet har mer enn 7000 studenter. I tillegg til en rekke verdensmestre og internasjonale medaljevinnere i en rekke kampsporter, har også universitetet fått fram topputøvere som hekkeløperen Liu Xiang (verdens beste men dessverre skadet under Beijing-OL) og basketballspilleren Yoa Ming med stor suksess i USA.
Universitetets visepresident Zhao Guangsheng er fornøyd med den inngåtte avtalen, og ser gjerne at den kan utvides til også å gjelde andre idretter enn kampsport.

De første konkrete aktivitetene er en norsk «Combat Camp» for flere kampsporter allerede til påske neste år, og at universitetets beste instruktører kommer til Norge for å delta i et tilsvarende arrangement her hjemme. Bare innen den kinesiske kampsporten Wushu, som blant annet innbefatter Kung Fu, har Shanghai Sports Universitet 12 professorstillinger.

Kampsportforbundets president Trond Berg er meget fornøyd med denne samarbeidsavtalen, og peker på mulighetene som et tett samarbeid om utdanning og forskning vil gi.

Norges Kampsportforbund har med denne avtalen vært med på å vise veg. Kina er slett ikke noe lukket marked for Norge.
- Her er det muligheter som kanskje også andre kan ha glede av, sier Berg.

Norges Kampsportforbund (NKF) er det tiende største særforbundet under Norges idrettsforbund og olympiske og paralympiske komité (NIF). Forbundet er lokalisert på Ullevål stadion i Oslo. NKF organiserer over 20 kampidretter, hvorav karate, taekwondo, jujutsu, wushu og kendo er de fremste konkurranseidrettene.