INSPIRIA science center

Barnehagene samlet inn 735 kg. batterier.

Pressemelding   •   jun 16, 2014 11:55 CEST

INSPIRIA science center arrangerte Batterinnsamlingskonkurranse for barnehagene i Østfold og tilsammen ble det samlet inn hele 735 kg batterier. Det var 10 barnehager som deltok og til sammen 154 barn. Vi feirer alle som deltok i konkurransen 17 juni. kl. 10.00 - 13.00.

"Totalt utgjør dette 4,8 kg batterier pr barn. Barnehagebarna med sine foreldre og de annsatte i barnehagene har gjort en fantastisk innsats og vi håper de har fått mer kunnskap rundt miljø og gjenvinning av batterier." "Det er et flott resultat og langt over hva vi hadde forventet" sier Wanda Minge, Nestleder avdeling Utdanning på INSPIRIA science center.

Frode Hagen i Batteriretur er overveldet over responsen og hva INSPIRIA har oppnådd med denne konkurransen.  ”Dette prosjektet viser mulighetene til hva du kan oppnå, når næringslivet kan samarbeide med INSPIRIA. Her bidrar INSPIRIA til  å øke engasjementet rundt batteriinnsamling samtidig som vi får etablert viktig kunnskap blant unge barn og deres familier. Vi ser INSPIRIA som en viktig arena og er glad for å kunne bidra til å øke kunnskapen rundt dette, både som en miljøgevinst og som et realfagsfelt.” sier Frode Hagen som er Daglig leder i Batteriretur.

To barnehager hadde samlet inn akkurat like mange kilo batterier pr. barn Skjønhaug barnehage i Trøgstad og Naturbarna As avd Grenda i Saltnes. Disse barnehagene samlet inn hele 9,3 kg pr barn.

Premien er en opplevelsesrik dag på INSPIRIAsc med:

•   Gratis transport til og fra
  •   Skoleprogrammet «Himmelen og verdensrommet» i Planetariet
  •   Science show i DaVinci salen
  •   Utforsking på senteret.

Ettersom responsen ble så enorm har INSPIRIA bestemt at alle barna som deltok får muligheten til å komme gratis inn på INSPIRIA den 17.juni fra kl 10.00- 13.00 for å feire vinner barnehagene.

"Nå har vi i Skjønhaug barnehage, Trøgstad avsluttet vår batteri innsamling. Vi har i den perioden vi har holdt på med innsamlingen hatt samlinger  hvor vi har snaket om hvorfor det er så viktig at vi ikke kaster batterier i vanlig søppel. Barna på de to avdelingene som har deltatt har vært veldig ivrige og oppfinnsomme for å få så mye batterier som mulig. Noen har gått fra dør til dør å samlet, mens andre har fått foreldrene til å legge ut forespørsler om batterier på sosiale medier.I dag tok vi med alle batteriene og dro til Trøgstad Mølle for å få hjelp til å veie, før turen gikk til posten for å sende dem.Totalt har vi samlet inn 213kg batterier." Forteller Espen Johansen i Skjønhaug Barnehage

"Barna har engasjert familie, venner og ulike lokale butikker for innsamlingen. Barna har vært veldig engasjerte og undret seg stort over hvor mye batterier vi egentlig har klart å samle inn! Gøy!" sier en stolt og engasjert Sara Ch Sandholtet - pedagogisk leder Naturbarna AS Avd Grenda.

INSPIRIA science center er et populærvitenskapelig opplevelses- og læringssenter i Sarpsborg innen matematikk, naturvitenskap og teknologi hvor de besøkende lærer ved å eksperimentere selv. I et vitensenter kan barn og voksne utforske fenomener knyttet til natur, miljø, helse og teknologi gjennom egen aktivitet og i samarbeid med andre.