Bayer AS

Bayer lanserer en ny femårig spiral – med lavere hormondose

Pressemelding   •   feb 01, 2017 08:00 CET

Det finns hovedsakelig to typer av hormonspiraler som forebygger graviditet. Den store varer i fem år og brukes mest av kvinner som tidligere har født barn. Den mindre varer i tre år. Den nye spiralen Kyleena er som den mindre modellen, men varer allikevel i opptil fem år. Spiralen passer like bra for både eldre og yngre kvinner.

Isis Amer Wåhlin er gynekolog og medisinsk rådgiver i Bayer, og ser utviklingen av spiraler som viktig for kvinner.

- Dette er et fremskritt for kvinner. Bedre prevensjonsmetoder som forenkler og gjør hverdagen lettere er viktig for at kvinner skal kunne påvirke sine liv, noe alle vinner på. Med lavere hormondose og en sikker graviditetsbeskyttelse minskes den uroen som mange kvinner kjenner, sier hun.

Hormonspiraler i Norge

Bruken av hormonspiraler er nesten fordoblet i Norge de siste ti årene. P-piller er fortsatt vanligst i de yngre aldersgruppene, men stadig flere ser langtidsvirkende prevensjonsmetoder som en enklere og mer fordelaktig metode. Med Kyleena har kvinner nå fått ennå et alternativ i paletten av hormonspiraler.

Klinisk godkjenning av Kyleena

Godkjenning av Kyleena bygger på data fra en klinisk fase tre-studie, der over tusen kvinner som hadde født eller ikke født barn deltok. Studiene viste at Kyleena ga en mer enn 99 prosent effektivt beskyttelse mot graviditet uavhengig av alder og tidligere barnefødsel.1

Bayer lanserer en ny femårig spiral – med lavere hormondose

- Kyleena er en lokal prevensjonsmetode, som gjør at påvirkningen på kroppens egen hormonproduksjon ikke forstyrres, og kan være et godt alternativ til kvinner som ønsker å ha en lavere hormondose og et langtidsvirkende prevensjonsmiddel, der man slipper å huske på daglig administrering, sier Isis Amer Wåhlin.

Fakta

Kyleena frigir hormonet levonorgestrel (gestagen) i en lav dose (i gjennomsnitt 9μg/dag) lokalt i livmoren. Spiralen settes inn av jordmor, helsesøster, allmennlege eller gynekolog og virker i opptil fem år.

Hvis kvinnen vil bli gravid, tas spiralen ut. Etter at Kyleena er fjernet går kvinnens fertilitet tilbake til det normale.

For mere informasjon: Frode Nakkim, Communication Manager, 23 13 05 69, frode.nakkim@bayer.com

------------

1. Gemzell-Danielsson K et al. A Phase III, single-arm study of LNG-IUS 8, a low-dose levonorgestrel intrauterine contraceptive system (total content 13.5 mg) in postmenarcheal adolescents. Contraception 2016;10.1016/j.contraception.2016.02.004

Om Bayer Bayer er et globalt konsern med kjernekompetanse innen life science-områdene helse og jordbruk. Våre produkter og tjenester bidrar til å forbedre livskvaliteten hos såvel mennesker som dyr. Bayer har som målsetting å skape verdi gjennom innovasjon, vekst og høy inntjeningsevne. Bayer har forpliktet seg til å følge prinsippene for bærekraftig utvikling og agere som et sosialt og etisk ansvarlig firma. I 2015 hadde Bayer cirka 117 000 ansatte, en omsetning på 46,3 miljarder euro og investerte 4,3 miljarder euro i forskning og utvikling. Disse tallene inkluderer den virksomheten innen høyteknologiske materialer som ble børsnotert den 6 oktober 2015 som et selvstendig selskap med navnet Covestro. For mer informasjon, se www.bayer.no