BBC Worldwide

BBCs barnekanal CBeebies lanseres i Norden

Pressemelding   •   feb 22, 2011 16:28 CET

Storbritannias nummer en barnekanal, CBeebies, kommer til Norge, Sverige og Danmark for første gang som følge av en ny avtale mellom BBC Worldwide og CANAL+.

CBeebies er en kvalitetskanal som tilbyr en interaktiv, underholdende, og pedagogisk opplevelse for førskolebarn fra 0-6 år.

CBeebies lanseres som en ikke-kommersiell kanal på CANAL +, og vil være tilgjengelig fra juni 2011. Programmene vil bli dubbet på dansk, norsk og svensk i tillegg til at de også vil være tilgjengelige på engelsk.

CBeebies kommer til å sende hver dag fra 6:30-9:30 og 3:30-6:30. En rekke andre show fra
CBeebies vil også være tilgjengelige på Video-on-Demand.

CBeebies vil tilby et stort utvalg program-premierer som har som mål å utdanne og underholde unge seere.

Nina And The Neurons er et vitenskapsprogram rettet mot barn fra fire til seks år, hvor Nina tar
med barna på en oppdagelsesferd i den vitenskapelige verden. Med hjelp fra sine trofaste neuroner, som representerer sansene, åpner Nina barnas øyne til vitenskapsverden. Barna får bli med på besøk til alt fra ubåter og helikopter, til observatorier og fyrtårn. Målet er at barna skal lære hva som ligger bak disse store oppfinnelsene, og også de mindre oppfinnelsene som vi bruker daglig.

The Roly Mo Show er bygd opp rundt det magiske med bøker og historie-fortellinger. Programmet handler om Roly Mo, en grønn og lilla-stripete muldvarp som lever under bakken og liker å lese bøker, og hennes to komiske venner. The Roly Mo Show passer for barn 3-6 år.

Penelope K, By the Way, er en fortryllende serie som viser barn hvordan de skal elske
læringsprosessen og hjelpe dem å finne svar ved å stille spørsmål – uavhengig av hvor dumme de kan virke. Både barn og voksne vil elske Penelope K, som mer enn gjerne vil hjelpe barn med alle deres rare spørsmål. Hadde hun bare hatt peiling… For det eneste Penelope vet er at hun en gang visste svaret på et spørsmål, og når hun prøver å tenke seg frem til riktig svar går alt opp i en drøm. Heldigvis har hun flere til å hjelpe seg på informasjonssenteret, men til syvende og sist er det barna som må hjelpe Penelope å finne svaret.

Ian McDonough, SVP og General Manager EMEA, BBC Worldwide Channels, sier:

“Det gleder meg stort at CBeebies blir tilgjengelig i Norge, Sverige og Danmark for første gang. CBeebies er den største barnekanalen i Storbritannia, og har vist seg å være veldig populær internasjonalt også. Barn liker CBeebies unike kvalitetsprogram, og foreldrene setter pris på at CBeebies utdanner og underholder BBCs yngste publikum, i et trygt og godt miljø. Jeg er sikker på at CBeebies vil bli et populært tilskudd i nordiske hjem, som både barn og foreldre vil like.”

“CANAL+ har mye å tilby både når det gjelder film, sport og TV-serier. Nå utvider vi familietilbudet vårt med CBeebies og barnefilmer. BBC lager noe av det beste i verden når det kommer til barneprogram, som både er pedagogisk og underholdende for de yngste, sier Johan Kleberg, konsernsjef i CANAL+.

Introduksjonen av CBeebies betyr at alle BBC-kanalene nå er på plass i Norden. BBC
Entertainment, BBC Lifestyle, BBC Knowledge
og BBC HD ble lansert i Norden i desember
2008. BBC World News er også tilgjengelig i regionen.

Se vedlegg for fullstendig pressemelding.

For mer informasjon, vennligst kontakt:

Signy Eika Klempe
PR- og kommunikasjonsansvarlig for BBC Norge
Mail: signy.klempe@gmail.com

Note to editors:

Ian McDonough, SVP and General Manager EMEA, BBC Worldwide Channels is available for
interviews.

BBC Worldwide Limited is the main commercial arm and a wholly owned subsidiary of the British Broadcasting Corporation (BBC). The company exists to maximise the value of the BBC’s assets for the benefit of the licence fee payer and invest in public service programming in return for rights. The company has six core businesses: Channels, Content & Production, Sales & Distribution, BBC Magazines, Home Entertainment (including DVD publisher 2 entertain) and Global Brands, with digital ventures incorporated into each business area. In 2009/10, BBC Worldwide generated profits of £145 million (operating profit before specific items) on sales of £1074 million (including Group revenue and the Group’s share of joint-ventures’ revenue).

BBC Worldwide was awarded with the Queen’s Award for Enterprise in April 2009. This prestigious award for International Trade recognised the company’s substantial growth in overseas earnings and its commercial success at outstanding levels, based on 3 years’ trading results, which benefit the UK creative industries and ultimately the licence fee payer.
For more information please visit www.bbcworldwide.com or follow us at  witter.com/bbcwpress.

BBC Worldwide Channels is one of six BBC Worldwide businesses. Formed in 2005, the business’ diverse portfolio of channel brands provides a global showcase for the best mix of British TV across factual, entertainment, children’s and lifestyle programming. The company is the UK’s leading international broadcaster, operating 41 channels that reach more than 326 million homes around the world.