Webhuset

Bedrifter mangler kunnskap om nye top level domener

Pressemelding   •   apr 05, 2013 10:52 CEST

En undersøkelse av foretatt av tyske Sedo viser at mer enn halvparten av små og mellomstore bedrifter ikke kjenner til at det blir frigitt nye top level domener utover i 2013. Undersøkelsen viser også at domenebransjen har en jobb å gjøre med å forklare fordelene med å eie annet enn .no og .com versjonen av domenet sitt.

I januar 2013 foretok Sedo en undersøkelse blant ledere og eiere i SMB-markedet for å finne ut hvor mye kunnskap de besatt om TLD (Top Level Domain). Det viste seg at 40% mener at det ikke er noen fordeler med frigivingen av TLDs og nesten ingen (6%) hadde planer om å kjøpe nye domenenavn.

- Det er nok få SMB-bedrifter som har grunnlaget for å se hvordan frigiving av top level domener kan utnyttes, og der har vi som leverer webhotell og domener en jobb å gjøre. Vi må lære opp kundene våre. Det bør nemlig være ganske innlysende at for eksempel et hotell vil ha fordeler kommunikasjonsmessig med et .hotel domene. Spesielt i kampanjesammenheng, forteller Erik Windahl Olsen i Webhuset.

- Nye merkevarer vil kunne ha store fordeler i det nye domenesystemet, da de kan brande seg i en bransje bare ved bruk av for eksempel en .fitness, .pizza, .games eller hva det måtte være, fortsetter han.

Se opp for haiene

De første nye TLD-ene er planlagt sluppet frem mot sommeren og Webhuset anbefaler interesserte å ta kontakt for å få mer informasjon og være tidlig ute.

- Det er alltid mange haier i vannet når nye domenemuligheter åpner og følger en ikke med kan en risikere å betale dyrt for å kjøpe det domenet man vil ha. En må huske at selv om en har et merkenavn i Norge så vil ikke regelverket fungere på samme måte når en skal kjøpe et .shop eller et .app domene, sier Olsen.

Om Webhuset
Webhuset er et heleid norsk webhosting-selskap stiftet i 1998. De drifter flere tusen VPS servere, webhotell og dedikerte servere fra egne datasenter i Bergen og Oslo.