Fretex

Bedrifter oppfordres til å gi bort en dag

Pressemelding   •   feb 06, 2014 06:45 CET

Gi bort dagen startet som en god idé i anledning skuddårsdagen 2012, da Marianne Danielsen, daglig leder i Engasjert Byrå i Trondheim, fant en "ekstra" dag i kalenderen. Marianne og Engasjert Byrå ville gi bort denne "bonusdagen" til Barnas Stasjon, og bidra med kompetansen og tiden til alle ansatte - hele dagen.

- Vi oppdaget snart at idéen var for god til at vi kunne holde den for oss selv - flere måtte jo få mulighet til å kjenne på den gode følelsen ved å gi. Interessen var formidabel; etter en måneds innsats var det opprettet cs. 50 koblinger mellom giverbedrifter og mottakerorganisasjoner. I 2013 oppnådde vi hele 170 store og små koblinger, noe som forteller oss at interessen og engasjementet er økende.For det er det vi gjør, vi kobler givere og mottakere. Vi er bindeleddet som fungerer slik at koblingene blir av en slik kvalitet at både giver og mottaker får mest mulig ut av dagen, forteller Marianne Danielsen.

Fretex er en samarbeidspartner til Gi bort dagen. Virksomheter kan sende sine ansatte hjem noen timer før arbeidsslutt for å rydde i skuffer og skap. Fretex møter opp på arbeidsplassen dagen etter og henter tingene og klærne. Gavene bidrar til at Fretex kan fortsette å gi både mennesker og ting nye muligheter.

Gjerdrum kommune er med!
En ansatt i NAV (Gjerdrum Kommune, Akershus) ville bli med på Gi bort dagen og dro med seg hele Servicetorget og ordfører Anders Østensen og rådmannnen. Nå skal de hjem å rydde, ta med seg det de ikke trenger på jobb, så kommer Fretex kommer og henter, forteller Marianne Danielsen.

Ta gjerne kontakt med prosjektleder Mari Kleppan på mobil 97 51 27 18 eller mail mari.kleppan@engasjertbyra.no hvis du har spørsmål eller andre forespørsler.

Om Fretex

Fretex er Norges største bruktkjede og en viktig del av Frelsesarmeen Norge. Den første butikken åpnet i Kristiania i 1905 under navnet Elevator. Fretex er også Norges største attføringsbedrift. I dag er vi ca. 2000 personer som til daglig har vårt arbeid i Fretex, hvorav ca 1600 er på ulike attføringstiltak. Vi finnes i de fleste fylker hvor vi samarbeider godt med offentlige etater, næringsliv, givere og kunder.