LOS

Bedrifter redder fremtidens strømnett

Pressemelding   •   jun 19, 2014 06:30 CEST

Ved å koble ut strømmen hos større bedrifter i korte perioder reddes det norske strømnettet fra å gå i svart. I flere år er det jobbet for å finne teknologiske løsninger for å selge tilbake tilgjengelig effekt til strømnettet for å unngå strømutfall. Nyutviklet teknologi gjør dette mulig. Nyvinningen gir store samfunnsmessige gevinster, sparer miljøet og er bedriftsøkonomisk lukrativt.

De to Agder Energi-selskapene LOS, Norges største strømleverandør i bedriftsmarkedet, og Enfo Group, som utvikler og opererer avanserte systemløsninger for forbedret forbrukerfleksibilitet, har inngått en strategisk allianse hvor de kombinerer den tekniske innsikten fra Enfo med markedskompetansen fra LOS.

Fleksibilitet gir gevinst
- Mange norske bedrifter har stor grad av fleksibilitet i sine prosesser og har derfor mulighet til å regulere strømforbruket i bedriften, sier John Arild Raaen, konsernsjef i Enfo Group.
Det er hans team som har utviklet teknologien som nå blir gjort kommersielt tilgjengelig gjennom samarbeidet med LOS.

- Sagt enkelt vil bedrifter, kunne tjene gode penger på å stille effekt til rådighet til oss som strømleverandør, før vi igjen selger tilbake til Statnett eller andre nettoperatører som benytter ressurser for optimalisert nettdrift og forbedret forsyningssikkerhet, sier Geir Tønnesland, administrerende direktør i LOS.

Kinderegg
Selskapene har utviklet et system hvor de tilbyr bedriftskunder med et visst volum i strømforbruket tjenester basert på aktiv styring av forbrukerfleksibilitet, en felles desk for fysisk markedsoperasjon og energistyring i kombinasjon med mer tradisjonelle strømprodukter.

Enfo og LOS jobber nå med bedrifter som rett over sommeren skal tar i bruk systemet. I løpet av høsten vil markedsoperasjoner, produkter og tjenester tilbys i det nordiske energimarkedet.

For ytterligere informasjon, kontakt:
Geir Tønnesland, administrerende direktør i LOS, mob. 458 31 503
John Arild Raaen, konsernsjef Enfo Group, mob. 949 82 482

Fakta om LOS:
•  LOS AS er Norges største strømleverandøren i bedriftsmarkedet, og blant de tre største i privatmarkedet.
•  I 2013 omsatte selskapets 62 ansatte for 3,9 milliarder kroner.
•  I flere år har LOS ligget helt i toppen av nasjonale undersøkelser om best likte strømleverandør og kundeservice.

Fakta om Enfo:
•  Enfo er en nordisk pioner innen for forvaltning av småskala energiproduksjon og forbrukerfleksibilitet.
•  Selskapet utvikler og opererer avanserte systemløsninger for forbedret forbrukerfleksibilitet, optimalisert drift av kraftsystemet og effektiv utnyttelse småskala kraftproduksjon.
•  Gjennom sitt arbeid bidrar Enfo til forbedret ressursutnyttelse og forsyningssikkerhet til fordel for energiforbrukere, energiselskaper, miljø og samfunn.

Om LOS

LOS er Norges største strømleverandør i bedriftsmarkedet, og landets tredje størst strømleverandør totalt.

Kjernevirksomheten er strømprodukter tilpasset kundenes behov. Selskapets egne kraftforvaltere minimerer kundenes risiko ved å analysere råvarebørsene og de gjeldene strømprisene.

Hovedkontoret ligger i Kristiansand med regionkontorer i Arendal og Lysaker utenfor Oslo.

LOS tilbyr strøm med opprinnelsesgaranti til både privat- og bedriftsmarkedet.

Selskapet er et heleid datterselskap av Agder Energi AS, og omsatte for 3,9 milliarder kroner i 2013.

I 2012 ble LOS kåret til landets best likte strømleverandør av EPSI-Norway og ble kåret til årets kundeservice i kategorien ”Energi” av TNS Gallup.

LOS er Miljøfyrtårnsertifisert og medlem av Klimapartnere.