Abelia

Ber Jens lytte til Obama

Pressemelding   •   feb 17, 2011 09:13 CET

Arbeiderpartiet frir til næringslivet, men bruker partiet rett medisin? NHO-foreningen Abelia mener Jens Stoltenberg vil bli klokere av å lytte mer til Obama.

Arbeiderpartiets landsstyremøte varslet at partiet skal fremstå som et næringsparti. Satsing på forskning, utdanning og forenkling ble trukket frem som hovedsaker. – Opplagt viktige saker, men ikke spesielt nytenkende, sier Tarje Bjørgum i Abelia. - På den andre siden av dammen ser vi en langt mer offensiv Obama ta konsekvensen av at kunnskap har blitt viktigst for økonomien, og som varsler nye grep for å beholde migranter og utenlandske studenter i USA.

Perspektivet som mangler
Norsk økonomi drives allerede av kunnskap og teknologi, og de fremtidige arbeidsplassene vil komme i kunnskapsbasert næringsliv. Regjeringen mangler ifølge Abelia perspektiv på hvordan vi skal tiltrekke oss flere av dem vår voksende kompetanseindustri trenger. - Det er en myte at kompetent arbeidskraft vil til Norge, sier Tarje Bjørgum. - Selv med egne kvoter for utenlandske spesialister har kvotene aldri blitt fylt opp. Skal vi tiltrekke oss kompetent arbeidskraft må vi først gjøre det attraktivt å komme hit.

Belønnes for å forlate landet
Om lag 15000 utlendinger studerer i Norge. 25 pst av alle norske doktorgrader tas av utenlandske statsborgere, men flertallet reiser ut igjen etter endt eksamen. – Det rare er at vi  belønner dem for å gjøre det, sier Bjørgum. Studenter får bl.a. ettergitt studielån for å dra, fordi deres opphold i Norge har vært sett på som bistand. Veldig mange av dem havner i våre konkurrentland i stedet. Slik utdanner vi studenter som senere vil konkurrere mot oss. Er det særlig smart, undrer Abelia.

Krever nytenkning
Denne måneden samlet Abelia kunnskapsbedrifter og kompetansemiljøer for å diskutere hva som kan snu utviklingen. Mange gode krefter jobber for å tiltrekke talenter til Norge, men innsatsen er fragmentert. Kunnskapsbedriftene krever nå at politikken snus. Vi må selge Norge, ikke først og fremst som et eksotisk reisemål med vakker natur, men som et attraktivt sted å jobbe og lokalisere virksomhet i. Tenk om UD og Innovasjon Norge kunne gjort like mye for å selge Norge som et attraktivt sted å jobbe, som de gjør for å reklamere for Norge som turistland, spør Abelia.

Kunnskapsbedriftene sitter allerede med en meny av ulike tiltak som vil gjøre situasjonen bedre, men trenger samarbeid med myndighetene for å få det til. Bla. er det behov for flere internasjonale skoler og mer bruk av engelsk som arbeidsspråk, også i offentlig sektor. Også flere offensive tiltak må på plass, som for eksempel skatteinsentiver for utenlandske spesialister. Her ligger vi allerede bak land som Danmark, som allerede har innført denne type ordninger.

Kontaktperson(er):

Tarje Bjørgum Telefon:92294842 Mobil:
E-post:Tarje@abelia.no