Redningsselskapet

Beredskap ved Utøya-markering

Pressemelding   •   jul 22, 2012 06:56 CEST

Redningsselskapet bistår med to redningsskøyter under markeringen av ettårsdagen for terrorangrepene på Utøya 22. juli i fjor.

Det er RS ”Kjøpstad” og RS ”Mjøsvekteren” som er stasjonert på Tyrifjorden i helgen, for å bistå med transport og som sikringsfartøy. Skøytene bemannes av til sammen sju erfarne frivillige mannskaper som er kurset i livredning og førstehjelp. I tillegg bemanner Redningsselskapet passasjerferja MS ”Thorbjørn” med sertifisert redningsmannskap. Det er Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB) som har bedt Redningsselskapet bistå under markeringen.

- Å få bidra til å gjøre det sikkert og trygt å være på Utøya under markeringen av fjorårets tragiske hendelse er et ærefullt oppdrag, sier operativ leder Bente Asphaug i Redningsselskapet.

Kontaktperson for pressen 22. juli:

Operativ leder for Redningsselskapet på Utøya, Bente Asphaug, mobil 913 82 132

Bildetekster:

1 – RS ”Mjøsvekteren” og RS ”Kjøpstad” ved kai på Utøya under forberedelsene lørdag 21. juli. Foto: Redningsselskapet

2 – RS ”Mjøsvekteren” er en av de to skøytene som bistår med transport og som sikringsfartøy under minnemarkeringen på Utøya søndag 22. juli. Foto: Redningsselskapet

FAKTA OM REDNINGSSELSKAPET

Redningsselskapet er en frivillig organisasjon som driver de 42 redningsskøytene som dekker norskekysten og de to største innsjøene Mjøsa og Femunden. De siste ti årene har redingsskøytene reddet 350 liv og berget 1000 fartøy fra forlis.

I tillegg driver Redningsselskapet et omfattende opplysnings- og ulykkesforebyggende arbeid for å bedre sjøsikkerheten. Mer en 30.000 barn og unge er hvert år i kontakt med sjøvettbudskapet til Redningsselskapet. Les mer på www.rs.no