EcoOnline AS

Betaler din virksomhet for mye i forsikring?

Pressemelding   •   des 17, 2013 08:00 CET

Virksomheter som håndterer kjemikalier opplever ofte at forsikring blir en dyr affære, men med god dokumentasjon på et systematisk HMS-arbeid er det mye å spare på lavere forsikringspremie.

Nå ønsker Codan Forsikring å ta enda større hensyn til hva den enkelte virksomhet kan dokumentere av aktivt arbeid for å forebygge ulykker og skader som følge av kjemikalier.

-  Vi vil ikke «skjære alle over én kam». For oss er det viktig å kunne gi bedre forsikringsbetingelser til kunder som jobber systematisk med HMS, sier Alex Camara, representant for Codan.

Lønnsom dokumentasjon
Simon Markegård i EcoOnline ser svært positivt på Codans vilje til å vurdere den enkelte virksomhet.

-  Vi er glade for at flere nå kan få oppleve at det lønner seg å jobbe aktivt med å redusere risikoen forbundet med kjemikalier, sier Markegård.

Camara har ved flere anledninger opplevet at virksomheter ender opp med å betale en unødvendig høy premie på forsikringen fordi de ikke har kartlagt risiko og forbruk nøyaktig nok.

-  Dersom vi ikke har noe å forholde oss til, tar vi utgangspunkt i et gjennomsnitt for den enkelte bransje. Vi ser derimot at de som kan dokumentere risikovurderinger og vise til at de jobber forebyggende, ved å for eksempel erstatte farlige produkter med mindre farlige, vil få en lavere pris.

Avhenger av et godt system
I dag leveres de fleste kjemikalier med et omfattende dokument med opplysninger om helse -og miljøfarer, vernetiltak og andre forhold som det må tas hensyn til. Disse dokumentene er ofte på flere hundre sider, et godt system er derfor avgjørende dersom man skal ha kontroll.

-  Har kundene et system, som EcoOnlines, kan de enklere ta ut rapporter og dokumentere de tingene vi ser etter. Det går raskt, og vi unngår å miste oversikten over faktorer som kan være avgjørende for en bedre forsikringsbetingelse, sier Camara.

Han minner om at orden i kjemikaliene også er avgjørende for å unngå avkortning i en eventuell erstatningssak:

-  Skulle det for eksempel skje en brann, og vi har et annet bilde av virksomheten enn det som har vært realiteten, kan vedkommende få avkortning, avslutter Camara.

Om Codan:
Codan Forsikring tilbyr alle typer skadeforsikring til privat- og bedriftsmarkedet. Codan-konsernet er 100 prosent eid av britiske RSA Group, og dermed en del av et av verdens største forsikringsselskap.

Om EcoOnline:
EcoOnline utvikler løsninger som setter virksomheter i stand til å forebygge skader på mennesker og miljø. På den måten bidrar vi til å redde liv og ta vare på miljøet. Kjemikalier tar årlig livet av flere mennesker enn veitrafikken gjør, i tillegg representerer kjemikalier også en betydelig fare for miljøet.