Hellanor AS

​Bilen – en støvsuger

Pressemelding   •   apr 06, 2016 13:28 CEST

Noen kjenner kanskje til uttrykket ”Støv på hjernen”. Kjent fra den norske filmfarsen fra slutten av 50-tallet, hvor det ble harselert over mors iherdige omgang med støvkluten som gikk utover sex- og familielivet. Hva som er udiskutabelt, er at støv representerer alvorlig helsefare.

Mild vinter betyr tidligere blomstring og at pollen begynner å sirkulere i luften tidligere enn normalt. Dette plager allergikere spesielt.

Et velfungerende kupefilter er ekstremt viktig, spesielt for denne gruppen mennesker. Under kjøring har allergikere opptil 30 % høyere risiko for trafikkulykker enn andre trafikanter, (ref. til Automobilclub von Deutschland (AvD)). Kupefilter av typen micronAir® gir effektiv beskyttelse.

Særlig svevestøvet. Vi ser det ikke. Ikke før du stryker fingeren over kupeflatene i bilen din. Da blir du påminnet om at det som omsider lander der av ørsmå og usynlige partikler, også lander i lungene dine. Ubehagelig og allergifremkallende pollen er en ting. Legg til en blanding av dekk- og bremsestøv, nitrogenoksid, eksos og ozon, og du har bare noen av bestanddelene i luftkompottens stusslige meny.

Nysing i 80 km/T: betyr 25 M uten konsentrasjon

Nysing, rennende øyne og andre symptomer fører til konsentrasjonssvikt og øker risiko for trafikkulykker – for førere på lik linje som for andre som ferdes på og langs veien. Under et nyseanfall, kjører du blind i ca. 25 m når du holder 80 km/t. Dessuten er konsentrasjonen av partikler og pollen opptil seks ganger høyere i bilkupeen enn utenfor kjøretøyet. Mikrofiberteknologien til micronAir® kupefilter gir sikker beskyttelse for fører og passasjerer.

Størrelsen teller

- Jo mindre støvpartiklene er, jo større helsefare representerer de, informerer produktansvarlig Geir M. Guttormsen hos importøren av Corteco kupéfiltre, Hellanor AS. Akutt luftveissykdom, hjerte- og lungesykdom eller lungekreft er dokumenterte konsekvenser.

- Det Europeiske Miljøbyrået (EEA) har konkludert med at "Svevestøv er den luftforurensning som utgjør den største helserisikoen for folk i Europa”. Norge er intet unntak, påpeker Guttormsen. I trafikken er svevestøv blitt et alvorlig problem. Særlig i byene og de store inn- og utfartsårene hvor de fleste av oss befinner seg jevnlig.

Vi – støvsugerposer

Bilens klimaanlegg fungerer som en støvsuger, hvor bilkupeen og lungene våre ender opp som ”støvsugerposer”. Det støvet som ikke filtreres bort på veien dit eksponeres for luftveiene våre. I en bil suges det i løpet av seks minutter like mye luft inn i kupeen som en fotgjenger utsettes for av partikler i friluft i løpet av en halvtime. I snitt suges det inn 540.000 liter luft inn i kupeen løpet av en time. Et velfungerende kupéfilter er derfor helt avgjørende for luftkvaliteten på luften vi puster inn.

- Vi har svært krevende forhold for kupéfiltre i den norske bilparken. En våt høst og en kald vinter er blant de mest ekstreme forholdene et filter kan utsettes for. Vi anbefaler at kupéfiltre skiftes etter hver 10- 15.000 kilometer, eller årlig. Noe å tenke over for de fleste, ikke minst yrkessjåfører, påpeker Guttormsen.

- Corteco filtre leveres originalt til store deler av bilparken, og for ettermarkedet er det den samme høye kvaliteten som gjelder. Siste generasjon filtre fra den tyske produsenten, med aktivt kull som en del av konstruksjonen, filtrerer bort nærmere 100% av alle svevestøvpartikler. Det eneste du som bileier må være påpasselig med er å skifte filter. Gjør du det, får du en ”støvklut” som ikke går utover noen av livets mange fasetter, snarere tvert om.

Hellanor AS er et 100% eid datterselskap av det tyske Hella KGaA , med hovedkontor på Skytta i Oslo. Hellanor AS er, med sitt datterselskap Automatriell AS 280 ansatte og en omsetning på 620 MNOK. Hellanor er en av norges ledende leverandører innen lys, bildeler, biltilbehør, verkstedutstyr og med ett vareutvalg på over 550 000 artikler.

Hellanor markedsfører verkstedkonseptene Automester og Borsch Car Service som forvaltes gjennom ett landsdekkende serviceapparat med 22 avdelinger og 8 partnere.