Nyhetstips

Bjerregaard vil ha Bellona til Danmark

Pressemelding   •   des 18, 2009 10:22 CET

København: - Jeg skulle ønske at Bellona etablerte seg i Danmark. Vi trenger en miljøorganisasjon som er mer opptatt av løsninger enn demonstrasjoner, sier Københavns borgermester Ritt Bjerregaard.

Som hovedsamarbeidspartner til København kommunes prestisjeprosjekt Hopenhagen på Rådhusplassen, har Bellona arbeidet tett med Bjerregaards administrasjon det siste året.

Tilnæring til næringslivet
Ritt Bjerregaard etterlyser flere miljøorganisasjoner med Bellonas løsningsorienterte tilnærming gjennom samarbeid med industri og næringsliv.
- Vi har ingen organisasjoner som jobber på denne måten i Danmark. Det skulle jeg virkelig ønske at vi hadde, sier Bjerregaard.
Hun har fått med seg kritikken mot Bellonas tette bånd til industri og næringsliv, men fnyser av kritikerne:
- Det er jo nettopp denne tilnærmingen til miljøsaken som gjør Bellona så interessant. Organisasjonen har alltid vært opptatt av å løfte fram konkrete løsninger, mens andre miljøorganisasjoner står utenfor og roper. Det hjelper jo ikke oss politikere det minste, sier Bjerregaard.

Ut på tur
Under en båttur på det norske brenselcelle-skipet Viking Lady sammen med borgermestre og ordfører fra 80 storbyer i hele verden benyttet Bjerregaard anledningen til å takke den norske miljøorganisasjonen.
- Jeg kjenner Bellona godt gjennom mange års samarbeid fra tiden som EU-kommisær i Brüssel, og opplever organisasjonen som aktiv, engasjert og dyktig. Derfor ble jeg svært glad da Bellona kontaktet oss for å samarbeidet rundt COP15. Jeg er meget fornøyd med Bellonas innsats i København under klimatoppmøtet, sier den mektige overborgermesteren.

COP15 er hennes siste store oppgave som borgermester i København. Bjerregaard varslet tidligere i år at hun trekker seg ut av politikken fra nyttår.

For ytterligere informasjon kontakt:
Tone Foss Aspevoll
Informasjonsansvarlig i Bellona