Epson Norge

Blekkmangel skaper «skriverpanikkøyeblikk» i mange hjem

Pressemelding   •   des 04, 2015 08:33 CET

Lekser, reisedokumenter og jobbsøknader får pulsen opp

4. desember 2015 – Hele ni av ti familier (87 %) har opplevd å ikke kunne skrive ut et dokument fordi blekkpatronene er tomme, og for over halvparten (56 %) har dette skapt en «panikksituasjon» som kan være kostbar, tidkrevende og ubehagelig. Det viser en undersøkelse som Epson har utført blant europeiske foreldre med barn mellom 5 og 16 år.

Lekser og dokumenter til skoleturer og arbeid topper

I undersøkelsen oppga mange foreldre at barna har vært ute av stand til å skrive ut hjemmearbeid eller viktig dokumenter før en skoletur som den verste situasjonene de hadde vært i. For foreldre i jobb varierte eksemplene fra å måtte dra tidlig til jobben for å skrive ut dokumenter til møter, til å ikke kunne skrive ut en søknad eller CV i forbindelse med en jobbmulighet. Mangel på blekk kan også føre til unødvendige utgifter som å måtte betale for å få skrevet ut familiens boardingkort.

Mangler oversikt over skriverbruken

Mange foreldre mangler dessuten oversikt over hvordan familiens skriver blir brukt, som ofte kan være årsaken til at blekkpatronen er tom, viser undersøkelsen. Mer enn en tredjedel av foreldrene sa at barna hadde brukt skriveren uten deres viten.

I nesten halvparten av tilfellene (46 %) har barnas bruk av skriveren ført til en situasjon der man har gått tom for eller hatt for lite blekk. I undersøkelsen har foreldre gitt eksempler på hvordan dette har ført til vanskelige situasjoner – som å være ute av stand til å skrive ut dokumentasjon til et arbeidsmøte fordi barnet hadde skrevet ut fargerike tegneserier fra internett og brukt opp alt blekket.

Blekkmangel fører ikke bare til panikkøyeblikk, men det kan også være ubehagelig og kostbart. Mange europeiske foreldre sier at de har innført strenge tiltak for å redusere antall utskrifter ved å stoppe "utskriftsforbryterne" i familien. Nesten halvparten (45 %) sier de ikke tillater barna å bruke skriveren hjemme, og tre av fire oppgir at det skyldes blekkostnadene.

– I en tid med "on demand"-teknologi er det ikke overraskende at vi forventer å kunne skrive ut hva vi vil og når vi vil fra skriveren hjemme. Når dette ikke er mulig fordi man er tom for blekk eller ikke har nok blekk til å fullføre utskriftsjobben, kan foreldre komme i vanskelige situasjoner. Det å ikke kunne skrive ut reisedokumenter, arbeidsmateriell eller hjemmearbeid kan være en unødvendig stressfaktor for familier, sier markedssjef Solfrid Dyrrdal Liland i Epson Norge.

Den nye EcoTank-serien fra Epson har blekktanker som kan etterfylles og sørger for kontinuerlig blekkforsyning til skriveren. Tankene dekker to års forbruk for de fleste brukere, som er mer praktisk og gir langt rimeligere utskrifter.De nye blekkskriverne med ekstra høy kapasitet kombinerer gunstig pris, bekvemmelighet, kvalitet og pålitelighet.

EcoTank-modellene har brukervennlig Wi-Fi-oppsett, mobil utskrift, Micro Piezo-skrivehodeteknologi og garanti på opptil 50 000 sider (avhengig av modell). Anslag viser at skriverne reduserer de samlede eierkostnadene med 70 prosent i gjennomsnitt, og har en kapasitet på opptil 11 000 sider – som gjør dem perfekte for travle, kostnadsbevisste familier og dem som arbeider hjemmefra.

Undersøkelsen ble utført av OnePoll med et basisutvalg på 8 000 europeiske foreldre med barn i alderen 5 til 16 år.

Se pressemelding i pdf for fotnoter

Om Epson

Epson er en ledende global aktør innen bildeprodukter inkludert skrivere, 3LCD-projektorer og små –og mellomstore LCD’er. Med en innovativ og kreativ kultur, fokuserer Epson på med sine produkter - kjent for overlegen kvalitet, funksjonalitet, kompakthet og energieffektivitet – å overgå visjonen og de forventninger kunder har verden over.

Ledet av det Japan-baserte Seiko Epson Corporation, består Epson Group av over 73.000 ansatte i 94 selskaper rundt om i verden, og er stolt av vedvarende bidrag til det globale miljøet og til lokalsamfunn der Epson er representert. http://global.epson.com

Om Epson Europe

Epson Europe B.V. er konsernets regionale hovedkontor for Europa, Midt-Østen, Russland og Afrika og er lokalisert i Amsterdam. Epson Europe hadde 1655 ansatte og en omsetning på 1540 millioner euro i regnskapsåret 2012. http://www.epson-europe.com

Miljøvisjon 2050